<br />
<div style=”text-align: center”><strong>Zasady finansowania prac <br />
w obiektach zabytkowych ze środków<br />
Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa<br />
<br />
<br />
</strong></div>
przyjęte Uchwałą Nr 7/2010 Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa z dnia 27 kwietnia 2010 roku ze zmianami wprowadzonymi Uchwałą Nr 10/2010 Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa z dnia 15 czerwca 2010 roku, Uchwałą Nr 4/2011 Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa z dnia 15 lutego 2011 roku oraz Uchwałą Nr 15/2011 Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa z dnia 7 października 2011 roku<br />
<br />
<div style=”text-align: center”> – TEKST JEDNOLITY –<br />
</div>
<div style=”text-align: center”><strong>Rozdział I: Zasady ogólne<br />
</strong><br />
§ 1<br />
</div>
Dofinansowanie ze środków finansowych Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, zwanego dalej „Narodowym Funduszem” przeznacza się na cele określone w ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa (Dz. U. Nr 21, poz. 90, zm. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241) zwanej dalej „ustawą o Narodowym Funduszu”. <br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 2<br />
</div>
1. Środki finansowe Narodowego Funduszu mogą być dysponowane przez jego ustawowego dysponenta, którym jest Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, zwany dalej „Społecznym Komitetem”, jako dotacje celowe wspierające i uzupełniające działania właścicieli lub posiadaczy zabytków, zwanych dalej „beneficjentami”, w zakresie konserwacji i restauracji przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych, położonych w granicach administracyjnych miasta Krakowa.<br />
2. Ze środków Narodowego Funduszu mogą być finansowane: <br />
a) prace konserwatorskie i restauratorskie dzieł sztuki stanowiących podlegający ochronie konserwatorskiej historyczny wystrój architektoniczny, rzeźbiarski i malarski zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz historyczne wyposażenie trwale związane z tymi obiektami, a także roboty budowlane, o ile wiążą się one bezpośrednio z działaniami rewaloryzacyjnymi w obiektach i zespołach zabytkowych wpisanych do wojewódzkiego rejestru zabytków, prowadzonego przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie,<br />
b) prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy pomnikach i obiektach małej architektury: a) niewielkich obiektach kultu religijnego takich jak np.: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, b) posągach, wodotryskach i innych obiektach architektury ogrodowej, o który mowa w art. 3 ust. 3 i art. 3 ust. 4 pkt a) i b) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj.: Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane, a także przy podlegających ochronie konserwatorskiej historycznych grobach murowanych i ziemnych, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.), posiadających elementy kamieniarskie lub metalowe, niezależnie od tego, czy zostały one wpisane do rejestru zabytków nieruchomych jako jeden z elementów tego wpisu, czy też wpisane zostały do rejestru zabytków ruchomych, o ile położone są w granicach administracyjnych miasta Krakowa,<br />
c) prace konserwatorskie i restauratorskie przy zespołach zieleni komponowanej wpisanych do wojewódzkiego rejestru zabytków, prowadzonego przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 3<br />
</div>
1. Dotacja z Narodowego Funduszu na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku określonym w § 2 niniejszych Zasad może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych obejmujących: <br />
a) sporządzenie niezbędnych ekspertyz technicznych i konserwatorskich,<br />
b) przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych, historycznych lub archeologicznych, o ile są one niezbędne i pozostają w bezpośrednim związku z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi i robotami budowlanymi w zabytku, którego dotyczy dotacja,<br />
c) opracowanie niezbędnych wytycznych konserwatorskich i dokumentacji konserwatorskiej,<br />
d) opracowanie niezbędnego programu prac konserwatorskich i restauratorskich,<br />
e) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami prawa budowlanego, jeżeli pozostaje on w bezpośrednim związku z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi i budowlanymi w zabytku, którego dotyczy dotacja,<br />
f) sporządzenie projektu odtworzenia historycznej kompozycji bryły, elewacji lub wnętrza zabytku, obejmującego wyposażenie trwale związane z tymi obiektami,<br />
g) wykonanie projektu konserwacji zespołu komponowanej zieleni, konserwację i uzupełnianie zieleni,<br />
h) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku,<br />
i) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenia w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku,<br />
j) odnowienie lub uzupełnienie tynków i detali architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego budynku kolorystyki,<br />
k) niezbędne prace konserwatorskie i restauratorskie dzieł sztuki stanowiących podlegający ochronie konserwatorskiej historyczny wystrój architektoniczny, rzeźbiarski i malarski zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz wyposażenie trwale związane z tymi obiektami,<br />
l) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku,<br />
m) odnowienie, całkowite odtworzenie lub modernizację stolarki drzwiowej i okiennej,<br />
n) odnowienie lub całkowite odtworzenie więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, instalacji odgromowej,<br />
o) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i odwodnieniowej,<br />
p) uzupełnienie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych,<br />
q) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu,<br />
r) inne prace konserwatorskie i restauratorskie oraz roboty budowlane objęte pozwoleniem konserwatorskim.<br />
2. Dopuszczalne jest przyznanie dotacji z Narodowego Funduszu do zadania obejmującego swym zakresem naprawę, wymianę, modernizację i zakładanie nowych instalacji grzewczych, elektrycznych i gazowych, o ile działania te są nieodzowne ze względu na dobro zabytku w związku z charakterem objętych tym samym zadaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych. <br />
3. Przeznaczenie środków z Narodowego Funduszu na pokrycie kosztów prac określonych w § 3 ust. 1 pkt a–r i § 3 ust. 2 niniejszych Zasad może nastąpić jedynie na podstawie zapisu w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa.<br />
4. Wykonanie finansowanych z Narodowego Funduszu badań archeologicznych i historycznych, prac projektowych i ekspertyz oraz wykonywanie prac budowlanych, konserwatorskich i innych finansowanych z Narodowego Funduszu nie może być powierzane tak w formie wykonawstwa bezpośredniego, jak i podwykonawstwa pracownikom Biura Społecznego Komitetu, pracownikom Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, zwanego dalej „Małopolskim Urzędem Wojewódzkim”, małżonkom lub członkom najbliższej rodziny tych osób, a także podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, w stosunku do których osoby te są lub były w okresie 3 lat poprzedzających zlecenie właścicielami, współwłaścicielami lub członkami organów zarządzających. <br />
5. Środki Narodowego Funduszu mogą być włączane we współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.<br />
6. Ze środków Narodowego Funduszu nie mogą być pokrywane opłaty związane z zajęciem pasa drogowego na potrzeby realizacji zadania objętego dotacją.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 4<br />
</div>
1. Dotacja z Narodowego Funduszu może zostać udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie przy zabytkach określonych w § 2 niniejszych Zasad prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, które zostaną przeprowadzone w roku następującym po roku złożenia wniosku, z zastrzeżeniem zawartym w ustępie następnym. <br />
2. Dotacja, o której mowa w ustępie 1, może zostać udzielona na dofinansowania nakładów ponoszonych w roku złożenia wniosku w przypadku:<br />
a) prac interwencyjnych wynikających z zagrożenia zabytku, <br />
b) zmiany decyzją Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie zakresu prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w zabytku objętym aktualnie wykorzystywaną dotacją z Narodowego Funduszu, przy czym ilekroć mowa jest o Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków w Krakowie należy przyjąć, że w przypadku zawartego porozumienia pomiędzy Wojewodą Małopolskim a innymi organami w przedmiocie przekazania zadań i kompetencji w zakresie ochrony zabytków, zadania i kompetencje Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przechodzą – z wyłączeniem ograniczeń ustawowych – na właściwe organy, <br />
c) rozdysponowywania pozostałych do wykorzystania w danym roku kalendarzowym środków Narodowego Funduszu.<br />
3. Beneficjentowi, któremu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu i który w związku z tym nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT dotacja ze środków Narodowego Funduszu udzielana jest na sfinansowanie kosztów realizacji zadania wraz z podatkiem VAT.<br />
4. Beneficjentowi, któremu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w jakiejkolwiek wysokości lub który rezygnuje z prawa od odliczania naliczonego podatku VAT, dotacja ze środków Narodowego Funduszu udzielana jest do kwoty netto wynagrodzenia wykonawcy prac objętych zadaniem. <br />
5. Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu sfinansowanej w ramach zadania ze środków Narodowego Funduszu części poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez Beneficjenta. Zwrotu należy dokonać na rachunek otwarty do obsługi Narodowego Funduszu, w wysokości proporcjonalnej do kwoty uzyskanej dotacji na finansowanie lub dofinansowanie koszów realizacji zadania w terminie 7 dni od dnia wpłynięcia środków z Urzędu Skarbowego na rachunek beneficjenta.<br />
6. Ze środków Narodowego Funduszu nie można tworzyć fundacji na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.).<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 5<br />
</div>
1. Środki finansowe Narodowego Funduszu wydatkowane w danym roku budżetowym ujęte są przez Społeczny Komitet w rocznych planach: dochodów i wydatków Narodowego Funduszu i rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa.<br />
2. Obsługę finansową Narodowego Funduszu pełni Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie.<br />
3. Prezydium Społecznego Komitetu może w drodze uchwały ustanowić jednoroczne lub wieloletnie programy szczegółowe, określające szczegółowe zasady przyznawania dotacji z Narodowego Funduszu na wykonanie prac w zabytkach określonego rodzaju lub położonych w określonych lokalizacjach.<br />
4. Zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych, ustawy budżetowej na dany rok, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo zamówień publicznych, ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ustawy o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa i inne właściwe przepisy prawa.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 6<br />
</div>
1. Dotacja z Narodowego Funduszu nie może być wykorzystana na pokrycie wydatków poniesionych przed podpisaniem regulującej zakres, sposób i okres wykorzystania dotacji umowy o dotację między Małopolskim Urzędem Wojewódzkim w Krakowie a beneficjentem przyznanej przez Społeczny Komitet dotacji.<br />
2. W przypadku nieuzyskania przez beneficjenta dotacji pozwolenia konserwatorskiego o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 10) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, jak również w razie pisemnego stwierdzenia przez organ władzy konserwatorskiej niezgodnego z wydanym pozwoleniem w trybie art. 36 ust. 1 pkt 10) tej ustawy umieszczania na zabytku wpisanym do rejestru urządzeń technicznych, tablic, reklam oraz napisów w okresie trwania inwestycji lub w okresie 5 lat od jej zakończenia, Przewodniczący Społecznego Komitetu może wprowadzić do czasu usunięcia powyższych naruszeń zakaz ubiegania się przez właściciela lub posiadacza obiektu zabytkowego o dotację celową z Narodowego Funduszu. Ponadto uchwałą Prezydium Społecznego Komitetu udzielona dotacja może w tym okresie zostać cofnięta. <br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 7</div>
<br />
Beneficjent dotacji przedkłada Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Krakowie sprawozdanie końcowe z wykonania zadania na obowiązującym formularzu, w terminie do 15 stycznia roku następnego. W sprawozdaniu zawarta powinna być informacja o wysokości wszystkich poniesionych nakładów na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane w obiekcie objętym dotacją z Narodowego Funduszu, celem zebrania informacji o zaawansowaniu realizacji celów określonych w ustawie o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 8<br />
</div>
Uczestnictwo ekspertów, biegłych, rzeczoznawców i innych specjalistów, posiadających wiadomości specjalne z danej dziedziny w pracach komisji tworzonych przez Społeczny Komitet nie jest wynagradzane ze środków Narodowego Funduszu.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”><strong>Rozdział II: Roczny plan finansowy Narodowego Funduszu</strong></div>
<div style=”text-align: center”>§ 9<br />
</div>
1. Roczny plan finansowy Narodowego Funduszu, uchwalany przez Prezydium Społecznego Komitetu obejmuje: <br />
1) w części zawierającej dochody:<br />
a) środki uzyskane w drodze zbiórek publicznych, darowizn i zapisów osób fizycznych i prawnych, w tym także fundacji i stowarzyszeń, <br />
b) dotację z budżetu państwa,<br />
c) niewykorzystane z roku ubiegłego środki finansowe wykazane na stanie konta na koniec roku kalendarzowego zmniejszone o zobowiązania wynikające z realizacji planu roku poprzedniego oraz zatrzymane zabezpieczenie z tytułu należytego wykonania umowy, <br />
d) zwroty przez właścicieli kwot wydatkowanych na rewaloryzację zabytków z Narodowego Funduszu na podstawie umów notarialnych, decyzji administracyjnych, zawiadomień, porozumień i orzeczeń sądowych, <br />
e) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych, <br />
f) środki pozyskiwane z innych źródeł;<br />
2) w części zawierającej wydatki:<br />
a) finansowanie zadań ujętych w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa zatwierdzonym przez Zebranie Plenarne Społecznego Komitetu,<br />
b) planowany stan środków na koncie Narodowego Funduszu na dzień 31 grudnia roku objętego planem.<br />
2. W rocznym planie finansowym Narodowego Funduszu mogą być dokonywane zmiany polegające na zwiększeniu prognozowanych przychodów i odpowiednio kosztów, pod warunkiem, że nie powodują one zwiększenia dotacji z budżetu państwa.<br />
3. Zamieszczenie w rocznym planie dochodów i wydatków Narodowego Funduszu lub w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń osób trzecich wobec Narodowego Funduszu, Społecznego Komitetu lub Skarbu Państwa. <br />
<br />
<div style=”text-align: center”><strong>Rozdział III: Roczny plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa</strong><br />
</div>
<div style=”text-align: center”>§ 10<br />
</div>
1. Roczny plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa, uchwalany przez Zebranie Plenarne Społecznego Komitetu, będącego ustawowym dysponentem środków Narodowego Funduszu obejmuje:<br />
a) numer porządkowy przypisany dotacji,<br />
b) nazwę obiektu, w którym realizowane będą prace objęte dotacją, wraz z oznaczeniem numeru, pod którym dany obiekt figuruje w rejestrze zabytków,<br />
c) nazwę beneficjenta dotacji,<br />
d) nazwę i zakres rzeczowy zadania objętego dotacją,<br />
e) wysokość dotacji w chwili uchwalania planu.<br />
2. Roczny plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa tworzony jest na podstawie wniosków złożonych przez właścicieli lub posiadaczy zabytków określonych w § 2 niniejszych Zasad.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 11<br />
</div>
1. Wnioski składane są na obowiązującym formularzu przez właścicieli lub posiadaczy zabytków określonych w § 2 niniejszych Zasad, a także przez ich pełnomocników, w terminie do 15 lipca roku poprzedzającego rok przyznania dotacji, w Biurze Społecznego Komitetu, które sprawdza prawidłowość wypełnienia, kompletność i terminowość złożenia wniosków. <br />
2. Wnioski nie zawierające załączników określonych w § 11 ust. 5 pkt a–e niniejszych Zasad Biuro Społecznego Komitetu zwraca wnioskodawcom bez rozpatrzenia.<br />
3. Biuro Społecznego Komitetu wzywa wnioskodawców, którzy złożyli wnioski nieprawidłowo wypełnione lub niekompletne do dokonania sprostowania lub uzupełnienia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania pod rygorem zwrotu wniosku bez rozpatrzenia, z zastrzeżeniem zawartym w punkcie poprzednim.<br />
4. Wniosek o przyznanie dotacji celowej z Narodowego Funduszu składany jest osobno dla każdego zadania i zawiera: <br />
a) dane własne wnioskodawcy, obejmujące imię, nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedzibę i adres jednostki organizacyjnej będącej wnioskodawcą, numer telefonu, adres do korespondencji, gdy jest on inny niż zamieszkania lub siedziby, pocztę elektroniczną, a także nr konta bankowego ze wskazaniem banku, w którym konto to jest prowadzone,<br />
b) informację o lokalizacji zabytku i jego numerze w rejestrze zabytków,<br />
c) informację o charakterze tytułu prawnego wnioskodawcy do zabytku,<br />
d) szczegółowe określenie zakresu rzeczowego zadania objętego wnioskowaną dotacją,<br />
e) określenie wysokości dotacji, o którą ubiega się wnioskodawca, wraz z określeniem proponowanego udziału procentowego wnioskowanej dotacji w ogólnych kosztach objętego dotacją zakresu prac,<br />
f) wskazanie źródła pochodzenia środków służących pokryciu kosztów inwestycji w części nieobjętej dotacją, <br />
g) zestawienie wydatków poniesionych przez ostatnie 36 miesięcy do chwili składania wniosku dokumentujące nakłady własne z podaniem numeru faktury lub rachunku, daty jego wystawienia, przedmiotu sprzedaży według opisu na fakturze lub rachunku oraz wystawcy dokumentu. W zestawieniu wnioskodawcy mogą wykazać wydatki w cenach brutto poniesione na realizację w obiekcie zabytkowym, którego dotyczy zadanie objęte dotacją, badań i prac w zakresach rzeczowych odpowiadających zakresom wymienionym w § 3 ust. 1 pkt a–r i § 3 ust. 2 niniejszych Zasad, o ile badania i prace zostały przeprowadzone lub są aktualnie legalnie wykonywane w oparciu o podlegające wykonaniu zezwolenia i pozwolenia właściwych organów administracji publicznej,<br />
h) oświadczenia o braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT,<br />
i) informację, czy wnioskodawca ubiega się o przyznanie innych dotacji ze środków publicznych na prace przy zabytku w roku objętym wnioskiem, <br />
j) informację o posiadanych pozwoleniach niezbędnych do przeprowadzenia prac przy zabytku lub o bieżącym stanie postępowania o ich wydanie,<br />
k) informację o posiadanych projektach, programach konserwatorskich i ekspertyzach związanych z realizacją zadania,<br />
l) informację o planowanym terminie zakończenia prac objętych wnioskiem o finansowanie w całości lub współfinansowanie ze środków Narodowego Funduszu,<br />
m) w przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą oświadczenie o zamiarze wyłączenia w przyszłej umowie o udzielenie dotacji w razie jej przyznania jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa, dotyczącą informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych przedsiębiorstwa lub innych posiadających wartość gospodarczą, w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w tajemnicy, lub w przypadku gdy jednostka sektora finansów publicznych wykaże, że informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa z uwagi na to, że wymaga tego istotny interes publiczny lub ważny interes państwa,<br />
n) oświadczenie o gotowości wydatkowania dotacji celowej zgodnie z jej przeznaczeniem i zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującymi wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy,<br />
o) określenie proponowanego przez wnioskodawcę trybu wyboru wykonawcy prac gwarantującego zachowanie zasady konkurencyjności.<br />
5. Wymagane załączniki do wniosku stanowią:<br />
a) ostateczna decyzja o wpisie obiektu do rejestru zabytków lub jej uwierzytelniona urzędowo kopia, <br />
b) aktualny wyciąg z ksiąg wieczystych, a w przypadku, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem także dokument ustanawiający tytuł do władania nieruchomością,<br />
c) dokument poświadczający umocowanie prawne osoby lub osób podpisujących wniosek do reprezentowania wnioskodawcy,<br />
d) fotograficzna dokumentacja stanu zachowania zabytku w części objętej zadaniem, którego dotyczyć ma dotacja, w postaci nie więcej niż 20 zdjęć w zapisie cyfrowym,<br />
e) kosztorys inwestorski zadania, którego ma dotyczyć dotacja, a w przypadku, gdy zadanie to stanowi część inwestycji o szerszym zakresie rzeczowym – wyciąg z kosztorysu obejmujący zamknięty pod względem rzeczowym zakres prac lub rodzaj robót mający stanowić zadanie,<br />
f) uwierzytelnione urzędowo kopie ważnych pozwoleń na budowę i pozwoleń konserwatorskich niezbędnych do realizacji zadania, których dotyczyć ma dotacja, o ile wnioskodawca posiada takie pozwolenia w chwili składania wniosku.<br />
6. Po sporządzeniu przez Społeczny Komitet wstępnej listy zadań przewidzianych do ujęcia w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa wraz z listą rezerwową, wnioskodawcy, których wnioski zostały zakwalifikowane na jedną z wyżej wymienionych list, a którzy nie przedstawili ważnych pozwoleń jako załączników do wniosku o przyznanie dotacji celowej z Narodowego Funduszu, zobowiązani są najpóźniej do 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania dotacji przedstawić:<br />
a) w przypadku zadań nie obejmujących robót budowlanych ważne pozwolenie konserwatorskie, a w razie braku ważnego pozwolenia konserwatorskiego – postanowienie zatwierdzające pod względem konserwatorskim program prac konserwatorskich stanowiący podstawę ubiegania się o wydanie pozwolenia konserwatorskiego lub poświadczenie wystąpienia z wnioskiem o wydanie takiego postanowienia,<br />
b) w przypadku zadań obejmujących roboty budowlane ważne pozwolenie konserwatorskie i ważne pozwolenie na budowę, a w razie braku ważnego pozwolenia na budowę – ważne pozwolenie konserwatorskie lub postanowienie zatwierdzające pod względem konserwatorskim program prac konserwatorskich lub projekt budowlany stanowiący podstawę ubiegania się o wydanie pozwolenia konserwatorskiego; <br />
7. Zadania umieszczone na wstępnej liście zadań przewidzianych do ujęcia w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa, których wnioskodawcy nie spełnili warunku określonego w ustępie poprzednim, nie są ujmowane w rocznym planie finansowo-rzeczowym odnowy zabytków Krakowa. W ich miejsce do projektu planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa wprowadza się w miarę możliwości finansowych Narodowego Funduszu zadania ujęte na liście rezerwowej, których wnioskodawcy spełnili warunek określony w ustępie poprzednim. <br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 12<br />
</div>
1. Przygotowanie rocznego planu rzeczowego-finansowego odnowy zabytków Krakowa opiera się na następujących zasadach:<br />
a) Małopolski Urząd Wojewódzki, przy udziale wyznaczonych przez Przewodniczącego Społecznego Komitetu członków Społecznego Komitetu i Dyrektora Biura Społecznego Komitetu przygotowuje materiały do rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa na podstawie projektu budżetu państwa i prognozy pozostałych dochodów Narodowego Funduszu oraz na podstawie wniosków o przyznanie dotacji przyjętych przez Biuro Społecznego Komitetu. W materiałach do planu Małopolski Urząd Wojewódzki zawiera analizę zadań objętych wnioskami pod kątem zapewnienia ciągłości prac rozpoczętych w poprzednich okresach i stanu przygotowania prac projektowych i realizacyjnych, a także uściślenia zakresu rzeczowego i finansowego zadań w oparciu o załączone do wniosków kosztorysy inwestorskie i inne dokumenty przekazane przez wnioskodawców;<br />
b) Biuro Społecznego Komitetu przedstawia opracowane przez Małopolski Urząd Wojewódzki materiały komisjom problemowym Społecznego Komitetu do zaopiniowania;<br />
c) opiniując materiały do rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa Komisja Programowania i Oceny Realizacji Społecznego Komitetu ocenia trafność propozycji wyboru obiektów do rewaloryzacji, określenia zakresów prac remontowo-konserwatorskich w tych obiektach i wysokości dotacji, kierując się następującymi kryteriami :<br />
– zabytkową i historyczną wartością obiektu oraz znaczeniem dla kultury narodowej,<br />
– autentyzmem zabytkowej substancji i konstrukcji oraz wyposażeniem,<br />
– lokalizacją obiektu, przy czym pierwszeństwo mają obiekty na obszarze uznanym za pomnik historii, <br />
– stanem zachowania, przy czym priorytet mają zabytki szczególnie zagrożone, <br />
– wartością społeczną obiektu wyrażającą się w pełnionej funkcji, przy czym priorytet mają obiekty zabytkowe służące nauce, kulturze, edukacji i ochronie zdrowia, <br />
– możliwością współpracy z wnioskodawcą, przyznając preferencje dla tych, którzy są przygotowani do realizacji zadania oraz wnoszą do prac konserwatorskich, restauratorskich i budowlanych znaczący wkład finansowy ze swej strony,<br />
– w uzasadnionych przypadkach także zgodnością wniosku z założeniami szczegółowych programów jednorocznych lub wieloletnich Społecznego Komitetu;<br />
d) opiniując materiały do rocznego planu Komisja Finansowa Społecznego Komitetu ocenia:<br />
– sposób zbilansowania prognozowanych dochodów z wydatkami,<br />
– zgodność przewidywanych wydatków z przepisami ustawy o finansach publicznych i niniejszymi Zasadami; <br />
e) opiniując materiały do planu rocznego Komisja Prawno-Organizacyjna Społecznego Komitetu: <br />
– stwierdza zgodność przedstawionych kierunków dochodów i wydatków z obowiązującymi przepisami, a w szczególności z ustawą o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, <br />
– ocenia spełnienie przez wnioskodawców wnioskujących o przyznanie dotacji bezzwrotnej właściwych kryteriów;<br />
f) po uzyskaniu opinii wyżej wymienionych komisji problemowych Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie opracowuje zbilansowany ze środkami finansowymi projekt rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa, który przedstawia do rozpatrzenia Prezydium Społecznego Komitetu;<br />
g) Prezydium Społecznego Komitetu po stwierdzeniu zgodności zaproponowanych w projekcie zadań z programem ideowym Społecznego Komitetu i po zasięgnięciu opinii komisji problemowych Społecznego Komitetu, opinii Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie przedkłada projekt rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa Zebraniu Plenarnemu Społecznego Komitetu celem jego uchwalenia.<br />
2. Społeczny Komitet sprawuje kontrolę nad całością gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i ocenia przebieg wykonania zadań oraz dochodów i wydatków, w tym wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu państwa, oraz podejmuje w razie potrzeby działania zmierzające do prawidłowego wykonania planu odnowy zabytków Krakowa. Materiały do oceny przygotowuje Małopolski Urząd Wojewódzki.<br />
3. Nie wykorzystane kwoty dotacji z niezrealizowanych w całości lub części zadań ujęte w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa wygasają z dniem zamknięcia roku budżetowego.<br />
<div style=”text-align: center”><br />
<strong>Rozdział IV: Dotacje <br />
</strong><br />
§ 13<br />
</div>
1. Dotacje mogą być przyznawane każdemu na zadanie realizowane w obiekcie nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, o ile posiada tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego lub trwałego zarządu.<br />
2. Dotacja jest przyznawana w wysokości do 100% nakładów koniecznych na całość lub część zadania objętego dotacją. <br />
3. Warunkiem zawarcia umowy o udzielenie dotacji jest przedłożenie Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Krakowie przez beneficjenta dotacji:<br />
a) aktualnego wyciągu z ksiąg wieczystych, a w przypadku, gdy nie jest on właścicielem także tytułu do władania nieruchomością,<br />
b) oświadczenia wnioskodawcy o zgodności treści tych dokumentów z istniejącym stanem faktycznym,<br />
c) kompletu ostatecznych lub wykonalnych pozwoleń niezbędnych do prawidłowej realizacji zadania objętego dotacją, a w przypadku beneficjentów, którzy przed zawarciem umowy o dotację nie uzyskali kompletu ostatecznych lub wykonalnych pozwoleń niezbędnych do prawidłowej realizacji zadania objętego dotacją – pozwolenia konserwatorskiego lub postanowienia zatwierdzającego pod względem konserwatorskim program prac konserwatorskich lub projekt budowlany stanowiący podstawę ubiegania się o wydanie pozwolenia konserwatorskiego.<br />
d) oświadczenia o braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.<br />
4. Wszelkie opłaty związane z uzyskaniem przedkładanych dokumentów ponosi beneficjent dotacji.<br />
5. Małopolski Urząd Wojewódzki w stosunku do zadań, na realizację których zostały przyznane przez Społeczny Komitet środki z Narodowego Funduszu, udzielając dotacji celowej, zawiera umowę określającą zasady udzielania lub rozliczania tej dotacji, która określa w szczególności:<br />
a) nazwę zadania i jego szczegółowy opis, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana (lokalizacja i zakres prac objętych zadaniem) i termin jego wykonania, <br />
b) przywołanie właściwej uchwały Społecznego Komitetu jako ustawowego dysponenta Narodowego Funduszu, na podstawie której została przyznana dotacja celowa,<br />
c) limit udzielonej dotacji odpowiadający wysokości dotacji określonej w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa, z zastrzeżeniem uściślenia wysokości dotacji w trybie określonym w § 13 ust. 6 i z uwzględnieniem treści § 4 ust. 3 niniejszych Zasad,<br />
d) zobowiązanie beneficjenta do przedstawiania Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w cyklu miesięcznym informacji o przebiegu przygotowania inwestycji w okresie poprzedzającym zakończenie procedury wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem będącym przedmiotem dotacji, a po rozpoczęciu inwestycji – informacji o stopniu zaawansowania realizacji zadania,<br />
e) zobowiązanie beneficjenta do zakończenia procedury wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem będącym przedmiotem dotacji w terminie do 30 czerwca danego roku budżetowego, pod rygorem możliwości ograniczenia wysokości udzielonej dotacji lub cofnięcia decyzji o jej przyznaniu przez Społeczny Komitet na wniosek Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, <br />
f) termin wykorzystania dotacji, rozumiany jako termin złożenia przez beneficjenta w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim końcowego wniosku o wypłatę dotacji, nie dłuższy niż do dnia 15 listopada danego roku budżetowego z możliwością jednokrotnego przedłużenia na uzasadniony wniosek beneficjenta nie później niż do 15 grudnia danego roku budżetowego, <br />
g) zobowiązanie beneficjenta do zapewnienia wymaganego przepisami prawa nadzoru realizowanych przez wykonawcę prac przez osoby spełniające warunki określone w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.) i rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579),<br />
h) gwarancję beneficjenta dokonania wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem będącym przedmiotem dotacji z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez Małopolski Urząd Wojewódzki,<br />
i) zobowiązanie beneficjenta do przekazania w celach archiwalnych Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu jednego egzemplarza dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej realizacji prac zrealizowanych z udziałem środków pochodzących z udzielonej mu dotacji – w terminie 3 miesięcy od ich zakończenia, <br />
j) zobowiązanie beneficjenta do dostarczenia pisemnego oświadczenia autorów dokumentacji, o której mowa wyżej, o przekazaniu na rzecz Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego prawa do nieodpłatnego przetwarzania, reprodukowania i rozpowszechniania całości lub części dokumentacji na wszystkich polach eksploatacji przez pełny okres ochrony autorskich praw majątkowych, <br />
k) zobowiązanie beneficjenta do przestrzegania Regulaminu działań w zakresie informacji o wykorzystaniu środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa (Uchwała Prezydium SKOZK Nr 11/2007 z dnia 5 lipca 2007 r., z późn. zm.),<br />
l) pouczenie prawne dotyczące przypadków i zasad zwrotu udzielonej dotacji,<br />
m) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania,<br />
n) tryb kontroli wykonania zadania.<br />
6. Ostateczna kwota dotacji na realizację zadania nie przekraczająca limitu, o którym mowa w § 13 ust. 5 pkt c) niniejszych Zasad, ustalana jest na podstawie zawartej przez beneficjenta z wykonawcą prac umowy o wykonanie zadania, którego dotyczy dotacja, a w przypadku zawarcia przez beneficjenta z wykonawcą prac umowy o realizację prac wykraczających zakresem poza zadanie – na podstawie tejże umowy i przedstawionego przez beneficjenta wyciągu z kosztorysu ofertowego wykonawcy zawierającego zakres prac objętych zadaniem, którego dotyczy dotacja, z uwzględnieniem treści § 4 ust. 3 niniejszych Zasad.<br />
7. W przypadku wystąpienia niezależnych od beneficjenta okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian w realizacji prac objętych zadaniem w ich zakresie rzeczowym lub asortymencie beneficjent zobowiązany jest do poinformowania o tym na piśmie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i uzyskania akceptacji Społecznego Komitetu pod rygorem cofnięcia decyzji o przyznaniu dotacji. <br />
8. W przypadku wystąpienia konieczności wykonania przez wykonawcę prac w roku realizacji zadania robót dodatkowych, których nie dało się przewidzieć, a których wykonanie warunkować będzie poprawność realizacji prac objętych zadaniem, zasadność i zakres prac dodatkowych winna być potwierdzona przez organ władzy konserwatorskiej, a koszty robót dodatkowych pokrywa beneficjent ze środków własnych, o ile Społeczny Komitet nie podejmie na wniosek beneficjenta decyzji o zwiększeniu limitu dotacji na realizację zadania.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”>§ 14<br />
</div>
1. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia powyższych okoliczności albo wykonane niezgodnie z przeznaczeniem dotacji skutkuje odmową zapłaty przez Małopolski Urząd Wojewódzki i odsyłaniem faktury beneficjentowi, który będzie ją wówczas musiał zapłacić z własnych środków. <br />
2. W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie, o którym mowa w ust. 1 Wojewoda Małopolski w Krakowie wydaje decyzję administracyjną określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.<br />
3. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje odwołanie do Ministra Finansów.<br />
4. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1 mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.<br />
5. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane w wysokości wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania, a dotacjami nienależnymi są dotacje przyznane bez podstawy prawnej. <br />
6. Zwrotowi podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości.<br />
<br />
<div style=”text-align: center”><strong>Rozdział V: Przepisy przejściowe i końcowe<br />
</strong><br />
§ 15<br />
</div>
1. Niniejsze Zasady wchodzą w życie z dniem 27 kwietnia 2010 r. i z tym dniem tracą moc obowiązującą Zasady finansowania prac w obiektach zabytkowych finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa przyjęte uchwałą Prezydium SKOZK Nr 9/2001 z dnia 4 grudnia 2001 r. z późniejszymi zmianami i Zasady finansowania prac w obiektach zabytkowych finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa przyjęte uchwałą Prezydium SKOZK Nr 13/2009 z dnia 15 grudnia 2009 r. z późn. zm.<br />
2. Wnioski o przyznanie dotacji z Narodowego Funduszu w roku 2011 składa się do dnia 30 września 2010 roku. <br />
3. Termin przedstawienia dokumentów, o których mowa w § 11 pkt 6, w przypadku podmiotów wnioskujących o przyznanie dotacji z Narodowego Funduszu w roku 2011 upływa 15 stycznia 2011 roku.<br />
4. Do spraw wszczętych przed wejściem w życie niniejszych zasadach stosuje się zasady dotychczasowe. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />