• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



UNIKATOWY ZABYTEK Z PIONIERSKICH CZASÓW AWIACJI

UNIKATOWY ZABYTEK Z PIONIERSKICH CZASÓW AWIACJI

Krakowski hangar lotniczy z 1916 roku to jedyna w Polsce i jedna z kilku w świecie konstrukcji tego typu przetrwałych w niezmienionej postaci od czasów I wojny światowej. Budynek jest w katastrofalnym stanie. SKOZK wspomaga prace zabezpieczające.

Hangar na terenie dawnego krakowskiego lotniska w Rakowicach, dziś w obrębie jednostki wojskowej przy ul. Ułanów, reprezentuje tzw. typ „Wiener-Neustadt” – rozpowszechnioną w austrowęgierskiej architekturze militarnej konstrukcję stalowo-drewnianą wzniesioną na planie zbliżonym do kwadratu o boku ok. 25 m. Drewniany szalunek budowli jest dziś całkowicie spróchniały, a stalowy szkielet hangaru w wielu miejscach powyginany. Przez otwory w poszyciu do środka pada deszcz, naruszona jest statyka budynku. Historycy architektury militarnej z Politechniki Krakowskiej zwracają uwagę na zachowany oryginalny system otwierania dziesięciosegmentowych wrót, przez które wtaczano i wytaczano aeroplany. Elementy mechaniczne tego systemu także są w bardzo złym stanie. Rozpoczynające się właśnie prace mają doraźnie zabezpieczyć zabytek przed całkowitym zniszczeniem. W kolejnych latach planowany jest generalny remont hangaru. Szacunkowy koszt całości prac to około 1,5 mln zł. W tym roku na podstawowe roboty zabezpieczające w hangarze SKOZK przeznaczył 100 tys. zł z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Przeprowadzenie prac zleciły służby inwestycyjne Ministerstwa Obrony Narodowej.

Hangar z 1916 roku wchodzi w skład zabytkowego zespołu dawnego lotniska i koszar ułańskich w Rakowicach. Wiadomo, że około 1894 roku zaczęły stacjonować w tej okolicy balony wojskowe, a w 1912 roku – samoloty. Oprócz zabytkowego hangaru z 1916 roku po wybudowanej przez Austriaków infrastrukturze lotniskowej pozostał do dziś tylko budynek kancelarii lotniska z ok. 1916–1917 roku, otoczony założeniem parkowym dom podoficerów (tzw. Flugpark), koszary oficerów oraz fragment pola wzlotów z 1914 roku. Po II wojnie światowej wojsko wykorzystywało hangar do celów magazynowych. Od wielu lat nie był użytkowany z powodu złego stanu technicznego.



Galeria

Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ





  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska