• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



19.10.2007 – Pałac Biskupa Erazma Ciołka | Justyna Nowicka

19.10.2007 – Pałac Biskupa Erazma Ciołka | Justyna Nowicka

Pałac u stóp Wawelu

Kraków zyskuje nie tylko nowy oddział Muzeum Narodowego. Wspaniale odnowiony Pałac Biskupa Erazma Ciołka to kolejna perła krakowskiej architektury. Paląc Biskupa Erazma Ciołka jest jedną z najznakomitszych dawnych kapitulnych rezydencji krakowskich. O jej prestiżu świadczy także lokalizacja. Pałac położony jest u stóp Wawelu przy ulicy Kanoniczej. To jedna z najstarszych ulic na tzw. Okole – podgrodziu Wawelu, stanowiącym zalążek miasta. I choć po nowej lokacji (1257 rok) centrum Krakowa przeniosło się na dzisiejszy Rynek Główny, Okół pozostał ważną dzielnicą, przez którą wiodła droga na zamek królewski i do katedry. Właśnie bliskość katedry sprawiła, że zaczęli się tu osiedlać kanonicy kapituły krakowskiej. Od ich posiadłości -.kanonii ulica wzięła swoją nazwę.Pałac został zbudowany staraniem biskupa płockiego Erazma Ciołka (ok. 1474–1522), kanonika krakowskiego, sekretarza króla Aleksandra Jagiellończyka, zręcznego dyplomaty, mecenasa artystów i bibliofila. Gruntownie wykształcony w Akademii Krakowskiej, przez pewien czas był jej wykładowcą. W 1501 roku został wysłany z poselstwem do papieża Aleksandra VI Borgii. Miał tam zabłysnąć talentem dyplomatycznym i większość powierzonych prac załatwił pomyślnie. W 1504 roku Ciołek wyruszył do papieża Juliusza II, uroczysty wjazd do Rzymu odbył w marcu 1505 r. W roku 1518 pojechał do Augsburga na dwór cesarza Maksymiliana. Stamtąd udał się do Rzymu, gdzie zmarł w roku 1522. Pomiędzy gotykiem a renesansem Krakowska rezydencja biskupa Erazma Ciołka, zbudowana w latach 1503–1505, jest jednym z najwcześniejszych przykładów renesansowej architektury w Polsce. Co ciekawe, można tu również spotkać elementy tradycyjnego budownictwa późnogotyckiego. Pałac powstał na początku XVI wieku, czyli dokładnie wtedy, kiedy zaczęły się pierwsze prace przy przebudowie Zamku Królewskiego na Wawelu w stylu renesansowym – opowiada kierownik Działu Polskiego Malarstwa i Rzeźby Tomasz Zaucha. – Prawdopodobnie ci sami mistrzowie, którzy przebudowywali wawelski zamek, pracowali przy wznoszeniu pałacu Erazma Ciołka. Przekonuje nas o tym analiza stylistyczna elementów architektury. Historycy sztuki mówią o przenikaniu się, koniunkcji dwu epok. Portal główny i tablica fundacyjna fasady pałacu mają zdecydowanie nowożytny charakter. Wykonane zostały w stylu renesansu florenckiego. Ale kiedy wejdziemy przez renesansowy portal do wnętrza sieni, zobaczymy arkady o wyraźnie zaostrzonym łuku, wspierające się na filarach zdobionych ostro ciętym reliefem. Prawie identycznego reliefu użyto do dekoracji arkad w dziedzińcu zupełnie jeszcze gotyckiego Collegium Maius. W pałacu Erazma Ciołka warto też zwrócić uwagę na kształt okien – renesansowe gzymsy i parapety sąsiadują z elementami typowo gotyckimi. Rezydencja biskupa siedzibą policji Po śmierci biskupa Erazma Ciołka paląc przechodził z rąk do rąk Był kilkakrotnie powiększany i przebudowywany: w latach 1522 -1535 przez biskupa Piotra Tomickiego, a w końcu wieku XVI – przez kardynała Jerzego Radziwiłła. Po zniszczeniach potopu szwedzkiego i wojny północnej, pałac został gruntownie odnowiony w pierwszej połowie XVIII wieku. Po III rozbiorze Polski, gdy Kraków znalazł się w granicach monarchii habsburskiej, pałac upaństwowiono. W wiekach XIX i XX budynek użytkowany był przez rozmaite urzędy państwowe. Spowodowało to, niestety, liczne przekształcenia obiektu i jego częściową degradację. Najpierw była tu siedziba władz cyrkułu, w okresie Księstwa Warszawskiego – prefektury, wreszcie, po powstaniu Wolnego Miasta Krakowa – dyrekcja policji. Kolejne remonty pozbawiły budowlę pałacowego charakteru, ale zapobiegły popadnięciu w ruinę. Nowy oddział muzeum W roku 1996 pałac przekazano Muzeum Narodowemu w Krakowie, a w latach 1999 -2006, ze środków Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, przeprowadzono w nim kompleksowy remont konserwatorski, przywracający pierwotną świetność. Program konserwatorski odnowy przygotował znawca polskiej architektury renesansowej Andrzej Fischinger. Badania architektoniczne przeprowadził Waldemar Niewalda, a projekt wykonał architekt Jerzy Lasoń. W Pałacu Biskupa Erazma Ciołka można będzie oglądać dwie dopełniające się kolekcje, które wspólnie tworzą obraz sztuki Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Panoramę polskiej sztuki, zapoczątkowaną w pałacu Biskupa Erazma Ciołka, kontynuują dwie Galerie Muzeum Narodowego w Krakowie: w Sukiennicach (koniec wieku XVIII i wiek XIX) oraz w Gmachu Głównym (wieki XX i XXI). Specyfika krakowskich zbiorów Dzieła sztuki dawnej pozyskiwano do Muzeum Narodowego od samego początku. Najświetniejsze dary, depozyty i zakupy dołączyły do kolekcji za dyrektury Feliksa Kopery. To m.in. fragmenty Retabulum Dominikańskiego (1909), elementy .wyposażenia fary w Krośnie (1915), kościoła św. Jana Chrzciciela w Rzepienniku Biskupim (1923), kościoła parafialnego św. Grzegorza Wielkiego w Ruszczy (1928), pozostałości Retabulum Augustiańskiego i Poliptyk św. Jana Jałmużnika (1937), Retabulum tzw. z Lusiny (1938).Jak podkreślają współcześni muzealnicy, strategia pozyskiwania zbiorów nie miała charakteru typowej dla wielkich muzeów ekspansywności. Choć zwykle ograniczano się do starań o dzieła sztuki sakralnej, które wyszły z kultu, wyposażenie rozbieranych kościołów, przebudowywany i budynków publicznych – zbudowano kolekcję bogatą w eksponaty niezwykłej jakości. Straty zbioru w okresie okupacji hitlerowskiej nie były liczbowo wielkie, lecz nieszczęśliwie skoncentrowały się na zasobie rzeżby końca XIV wieku i początku XV wieku. Przepadły nadto dwa najciekawsze ikonograficznie i artystycznie fragmenty dopiero co pozyskanego retabulum z Lusiny. Po II wojnie światowej, głównie na skutek zmian w prawie kanonicznym, wprowadzających w praktyce zakaz zbywania, darowania i przenoszenia dzieł sztuki sakralnej przechowywanych w kościołach, trudno było myśleć o utrzymaniu wcześniejszej dynamiki gromadzenia zbiorów. Zbiory prezentowane na wystawie sztuki dawnej Polski bardzo mocno osadzone są w tradycji regionu Małopolski.– Sztuka w średniowiecznym Krakowie, stolicy królestwa, rozwijała się wspaniale – podkreśla Tomasz Zaucha. – Miasto było bardzo ważnym i prężnym ośrodkiem artystycznym, dlatego zbiór dzieł pochodzących z terenu Małopolski, znajdujący się w muzeum, zaliczany jest do |najważniejszych w kraju.

Autor: Justyna Nowicka
Data publikacji: 19.10.2007
Miejsce publikacji: 0

  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska