• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



24.06.2010 r. – Kościół św. Wojciecha | (MM)

24.06.2010 r. – Kościół św. Wojciecha | (MM)

Wincenty Kadłubek w medalionach

Malowidło na sklepieniu może przedstawiać ekstazę błogosławionego .
Jak wyeksponować dwie warstwy polichromii – z XVIII oraz XIX wieku – które odkryli konserwatorzy podczas prac w kaplicy Kadłubka w kościele św. Wojciecha na Rynku? Nad tym zastanawiała się w kaplicy komisja konserwatorska.
Kaplica bł. Wincentego Kadłubka została zbudowana w 1781 r. Z tego też czasu pochodzą malowidła związane z patronem kaplicy – cztery medaliony na ścianach i obraz na sklepieniu. Spośród medalionów zachowały się dwa, jeden przedstawia scenę rezygnacji Kadłubka z godności biskupiej (zrzekł się on biskupstwa krakowskiego i postanowił wstąpić do zakonu), drugi – Kadłubka
idącego piechotą do opactwa Cystersów w Jędrzejowie. – Znając przedstawienia z Jędrzejowa możemy, na zasadzie analogii domniemywać, że na pozostałych dwóch medalionach było: powitanie Kadłubka przez Cystersów oraz scena obłuczyn – mówi Danuta Mazur, właściciel firmy Ars Longa, która prowadzi prace w kaplicy. Malowidło na sklepieniu, według historyka sztuki, który mu się przyjrzał, może z kolei przedstawiać ekstazę błogosławionego.
Te XVIII-wieczne malowidła w XIX wieku przykryła kolejna warstwa polichromii – podkreślająca układ sklepienia, podziały architektoniczne oraz imitująca marmur (jakby kaplica była nim wyłożona), w dwóch podstawowych kolorach: różowym (miejscami fioletowym) i zielonym.
Dokładny sposób wyeksponowania obu warstw malowideł będzie jeszcze ustalany. – Na razie wiadomo, że należy pokazać jak najwięcej polichromii XVIII-wiecznej, poświęconej patronowi kaplicy, ale też jednocześnie nie niszczyć tej XIX-wiecznej – dodaje Danuta Mazur.
Remontowana kaplica odzyska blask w tym roku. Prace toczą się z zaangażowaniem pieniędzy z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.

Autor: (MM)
Data publikacji: 24.06.2010 r.
Miejsce publikacji: 4

  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska