15 12.2010 r. – Komisja Informacji SKOZK | MAŁGORZATA SKOWROŃSKA
Dobre wychowanie w zabytku
Czy ma znaczenie, w jakim otoczeniu uczą się dzieci? Naukowcy twierdzą, że tak. I nie chodzi o nowoczesne wnętrza, ale o szkoły zabytkowe. Kraków ma ich kilkadziesiąt. Większość wymaga konserwacji i remontów.
– Świat pasjonuje się architekturą szkolną. Badania teoretyczne rozpoczęły się już w latach 50. ubiegłego wieku w Niemczech. Wielkiej Brytanii, Szwecji, Szwajcarii. W ostatnim dziesięcioleciu, od Australii po Brazylię, powstają opracowania dotyczące historii architektury szkolnej-mówi Liliana Sonik, publicystka i członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa.
To właśnie ta instytucja, znana z tego, że ratuje zabytkową tkankę Krakowa, zainteresowała się starymi budynkami, w których mieszczą się miejskie szkoły. Do tej pory SKOZK dofinansował kwotą prawie 19 mln zł remont i konserwację 18 szkół. Na tej liście znalazły się m.in. szkoła podstawowa z ul. św. Marka, „Nowodworek", V LO, szkoły muzyczne I i II stopnia z ul. Basztowej, szkoła mechaniczna z. al. Mickiewicza.
– Krakowskie XIX- i XX-wieczne budynki szkół to nie tylko niezwykła historia, lecz cenne zabytki. Chodzi o to, by nie tylko zachować je dla następnych pokoleń, także o aspekt pedagogiczny. Dyrektorzy szkół, które udało się przy wsparciu SKOZK-u wyremontować, mówią, że uczniowie docenili wreszcie piękno wnętrz szkolnych sal – twierdzi Sonik. Na dowód przytacza opowieść z XX LO z ul. Szlak (budynek z początku XX w. zaprojektował Jan Zawiejski). Odkąd społeczny komitet sfinansował remont dachu, elewacji frontowej i konserwację herbów na ścianach szkolnych korytarzy, zniknął problem graffiti. – Od dyrektorki tej szkoły usłyszałam, że uczniom tak się spodobały odnowione wnętrza, że nie mażą już ścian – dodaje.
Autor: MAŁGORZATA SKOWROŃSKA
Data publikacji: 15 12.2010 r.
Miejsce publikacji: 2