• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



18.02.2005 – Katedra wawelska – kaplica Batorego | (WT)

18.02.2005 – Katedra wawelska – kaplica Batorego | (WT)

Barok w marmurach. Niegdyś ściany kaplicy Mariackiej zdobiły malowidła przedstawiające wojenne czyny króla Stefana Batorego

Przed konserwatorami stoi kolejne poważne zadanie – w tym roku rozpoczną się prace przy odnowie kaplicy Mariackiej w katedrze wawelskiej. Ta kaplica znajduje się w obejściu kościoła, na osi wejścia głównego do katedry. Kaplica Mariacka, zwana też kaplicą Stefana Batorego, zbudowana została w końcu XIV wieku dzięki fundacji biskupa Jana Radlicy. Z przełomu XIV i XV wieku pochodzą fragmenty ruskich malowideł (zachowały się one głównie po obu stronach kaplicy – w aneksach ze schodami, prowadzącymi na galerię). Anna Jagiellonka przekształciła ją w kaplicę grobową swego małżonka. Prace trwały w latach 1594-95, a kierował nimi Santi Gucci. Z tego czasu pochodzi pomnik Stefana Batorego, okazałe stalle królewskie naprzeciw ołtarza oraz polichromia autorstwa Kacpra Kurcza. Ta polichromia zachowała się na części sklepienia i na ścianie z pomnikiem nagrobnym króla Batorego. Wiadomo, że pierwotnie zdobiła ona wszystkie ściany kaplicy i przedstawiała czyny wojenne króla. W XVII wieku kaplica została przebudowana; ściany zostały pokryte czarnymi, marmurowymi okładzinami, dodano też marmurowe stalle, portale wejściowe oraz hebanowe cyborium. Dobudowano też galeryjkę, z której do zamku królewskiego prowadziło przejście. W kaplicy znajduje się napis epitafijny Elżbiety Granowskiej, trzeciej żony Władysława Jagiełły (na dole – w rogu pomnika króla Stefana Batorego). Oprócz tego znajduje się tu kilka płyt nagrobnych. W czasie II wojny światowej kaplica została częściowo zniszczona – uszkodzone zostało sklepienie, które ratowano w latach 1947 – 1950. Komisja konserwatorska, która zebrała się, by ustalić zakres prac, uznała, że będzie to kompleksowa renowacja zabytku. Planuje się, że – jeśli pozwolą fundusze – prace potrwają dwa lata, a rozpoczną się od badań. Na razie Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa wyasygnował 450 tys. zł na prace w katedrze – oprócz konserwacji kaplicy Mariackiej w planie jest jeszcze izolacja sklepienia nad kaplicą Świętokrzyską. Komisja ustaliła, że konieczne jest poddanie konserwacji polichromii – zarówno szczątków malowideł ruskich, jak i XVI-wiecznych Kacpra Kurcza. – Być może malowidła Kurcza są powiązane z gotycką polichromią – stwierdził prof. Władysław Zalewski, który poinformował, że z materiałów archiwalnych wynika, iż postać Chrystusa Pantokratora może być powtórzeniem wcześniejszego ruskiego przedstawienia. Prof. Zalewski zwrócił też uwagę, że po zniszczeniach wojennych sporo polichromii zostało zrekonstruowanych; wiadomo poza tym, iż w XIX wieku sklepienie pomalowano na kolor błękitny i ozdobiono gwiazdkami, a przy tej okazji „posiekano” malowidło Kurcza. Konserwatorzy będą więc mieli trudne zadanie, by zdjąć wszelkie wtórne naleciałości i spróbować dotrzeć do XVI-wiecznych oryginalnych fragmentów. Oprócz tego konserwatorzy będą musieli zająć się elementami kamiennego wyposażenia kaplicy, przede wszystkim manierystycznym pomnikiem nagrobnym Stefana Batorego, wykonanym z piaskowca i marmuru, który jest mocno zabrudzony, ubytki uzupełnione są starymi kitami. Być może przy okazji prac uda się ustalić, w jakiej kolorystyce utrzymany był pomnik, bowiem do dziś zachowały się ślady polichromii, m.in. złoceń. Poza tym konieczne będzie odnowienie marmurowej okładziny ścian i przebadanie, czy pod kamienną okładziną nie pojawiła się wilgoć. Pracom konserwatorskim poddane zostaną stalle i epitafia (zarówno te kamienne, jak i metalowe). Odświeżona zostanie także kamienna posadzka. Dr Andrzej Fischinger zasugerował, że przy okazji należałoby sprawdzić – w jakim stanie znajdują się krypty pod kaplicą i ewentualnie przebadać aparatem termowizyjnym, czy nie ma pod posadzką jakichś nieznanych komór grobowych.

Autor: (WT)
Data publikacji: 18.02.2005
Miejsce publikacji: 4

  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska