13.07.2010 r. – Dawna zajezdnia tramwajowa | Barbara Sobańska
Nowe centrum kulturowe w kwartale św. Wawrzyńca
Kwartał św. Wawrzyńca zyskał nowe oblicze. Po długotrwałej rewitalizacji i adaptacji starych, poprzemysłowych budynków, zabytkowa zajezdnia tramwajowa zmieniła się w centrum kulturowe, które kusi nas licznymi atrakcjami.
Możemy obejrzeć tam stare samochody i tramwaje, które czasem wyjeżdżają w miasto, gdyż do dawnej zajezdni doprowadzono linię tramwajową. Dzięki temu w ważniejsze uroczystości starym tramwajem po krakowskich ulicach i wokół Plant może przejechać się każdy z nas. Na odnowionym dziedzińcu można oglądać wystawy plenerowe i uczestniczyć w rozmaitych imprezach kulturalnych. Najmłodsi również nie będą się nudzić- specjalnością muzeum są bowiem interaktywne wystawy edukacyjne, obecnie „Zabawy z kołem". Dzieci, świetnie się bawiąc, uczą się podstawowych prawideł fizyki, przyrody i techniki.
– Przed rewitalizacją nie mieliśmy odpowiedniej klasy sal ekspozycyjnych i magazynów, dziś dysponujemy trzema dużymi halami na wystawy i nowoczesnymi magazynami – mówi dr Ewa Wyka, wicedyrektor i kustosz Muzeum Inżynierii Miejskiej. – To wszystko było możliwe dzięki inicjatywie dyrektora muzeum Stanisława Pochwały oraz poparciu władz, szczególne zaś życzliwości prezydenta Tadeusza Trzmiela – podkreśla dr Ewa Wyka.
Muzeum Inżynierii Miejskiej powstało w 1998 r. na terenie zabytkowej zajezdni komunikacji miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca, choć sam pomysł zrodził się już w 1984 r.
Odnowa kwartału św. Wawrzyńca kosztowała 24,89 mln zł
Odnowa zabytków zajezdni rozpoczęła się w 1997 r. i ciągnęła dosyć mozolnie aż do 2009 r. W tym czasie wyremontowano m. in. dawny garaż autobusowy, dachy hal tramwaju wąskotorowego, gdzie urządzono wystawę polskiej motoryzacji i dawną wozownię tramwaju konnego, gdzie otworzono wystawę „Drukarstwo krakowskie XV-XX w.”. Prace te finansowano z pieniędzy gminnych i Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa (przyznanych przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa).
W 2009 r., gdy na ożywienie tego kwartału pozyskano unijne
pieniądze, prace nabrały rozmachu. W ramach projektu „Kwartał św. Wawrzyńca – budowa centrum kulturowego na krakowskim Kazimierzu" (finansowanego z Małopolskiego Regionalnego Funduszu Operacyjnego 2007-2013), odnowiono osiem obiektów historycznej zajezdni. Urządzono w nich hale muzealne, a także pracownie merytoryczne, pracownię dokumentacji zbiorów, bibliotekę naukową i archiwum oraz magazyny muzealiów, wydzielono również zaplecze administracyjne. Zlikwidowano bariery architektoniczne, dzięki czemu wystawy mogą oglądać także osoby niepełnosprawne.
– Posiadamy spory zbiór obiektów techniki polskiej produkcji, zaczątek muzeum techniki, które na pewno kiedyś w Krakowie powstanie – mówi dr Ewa Wyka. – Na razie zgromadziliśmy je w magazynie studyjnym, a oglądać je będą mogły osoby szczególnie zainteresowane tą tematyką, m.in. kustosze innych muzeów, kolekcjonerzy, specjaliści, młodzież z techników mechanicznych.
Muzeum Inżynierii Miejskiej cieszy się sporym zainteresowaniem. Odwiedza je ok. 60 tys. osób rocznie. Władze muzeum liczą, że teraz liczba ta jeszcze wzrośnie.
Autor: Barbara Sobańska
Data publikacji: 13.07.2010 r.
Miejsce publikacji: 1