• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



IKONA POLSKIEGO FIN DE SIÈCLE WRÓCIŁA Z KONSERWACJI

IKONA POLSKIEGO FIN DE SIÈCLE WRÓCIŁA Z KONSERWACJI
Witraż Stanisława Wyspiańskiego „Bóg Ojciec. Stań się” z krakowskiego kościoła Franciszkanów przeszedł gruntowną renowację dzięki środkom Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.

Witraż „Bóg Ojciec. Stań się” to największy i najsłynniejszy z cyklu witraży, jakimi uświetniono gotycki kościół Franciszkanów w końcowej fazie jego odbudowy po wielkim pożarze Krakowa z 1850 roku. Dzieło to zostało wykonane w wytwórni witraży w Innsbrucku i w październiku 1904 roku zamontowane w wielkim oknie nad chórem muzycznym w zachodniej elewacji kościoła. Autorem kompozycji był Stanisław Wyspiański, który zaprojektował wcześniej wystrój malarski wnętrza kościoła (1895–1897) i cykl witraży w prezbiterium (1897–1899). „Bóg Ojciec. Stań się” należy do najczęściej reprodukowanych dziś dzieł sztuki polskiej. Ilustruje między innymi hasło „witraż” / „stained glass” w polskiej i angielskiej wersji Wikipedii!

Niezwykła na tle polskiej sztuki sakralnej XIX wieku, głęboko osadzona w klimacie duchowym Młodej Polski kompozycja dzieła Wyspiańskiego była w ostatnim stuleciu przedmiotem wielu analiz naukowych. Prof. Wojciech Bałus w gromadzącej dotychczasowe ustalenia i zawierającej nowe propozycje interpretacji książce „Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX” (t. 2, Kraków 2007) podkreśla, że w kompozycji sceny Wyspiański nawiązywał nie tylko do poznawanych w czasach studiów w Uniwersytecie Jagiellońskim i podczas późniejszych podróży kanonów sztuki gotyckiej i renesansowej (motyw wzniesionej lewej dłoni Stwórcy zaczerpnięty z katedry w Chartres, ekspresja z dzieł Rafaela i Michała Anioła), ale odwoływał się także do rozbudzających wyobraźnię współczesnych zdobyczy wieku pary i elektryczności. „Bóg Stwórca. Stań się” to pierwsze dzieło na ziemiach polskich zainspirowane – we fragmencie przedstawiającym układ anatomiczny prawej dłoni Kreatora – świeżo odkrytym przez Wilhelma Röntgena (1895) zastosowaniem promieniowania do prześwietlania ciała. Zdaniem Wojciecha Bałusa, „ukazanie prześwietlonej prawicy Stwórcy mogło mieć tylko jeden cel: zwrócenie uwagi na akt kreacji jako proces wyzwalający nadzwyczajne zjawiska fizyczne”.

Liczący już 110 lat witraż „Bóg Ojciec. Stań się” znajdował się w złym stanie. Wymiany wymagały skorodowane stalowe ramy. W niektórych miejscach popękały szyby i uszkodzeniu uległa ołowiana siatka. Na przełomie lipca i sierpnia zdemontowano wtraż i przewieziono do pracowni konserwatorskiej, by po dwóch miesiącach intensywnych zabiegów mógł powrócić na swe miejsce. Przeprowadzonym w tym roku pracom przy witrażu „Bóg Ojciec. Stań się” towarzyszył remont konserwatorski zachodniej elewacji kościoła Franciszkanów. W zeszłym roku dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa odnowiono i zabezpieczono cykl witraży Wyspiańskiego znajdujących się w prezbiterium kościoła.

Więcej zdjęć:








  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska