DZIEŁO MISTRZA POLSKIEGO BAROKU W RĘKACH KONSERWATORÓW
Tommaso Dolabella to twórca kluczowy dla historii polskiego malarstwa doby baroku. Jego monumentalny „Pokłon pasterzy” poddawany jest konserwacji w ramach kompleksowej odnowy ołtarza głównego w kościele Bożego Ciała na Kazimierzu. Prace współfinansuje Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.
Tommaso Dolabella (1570–1650) pierwsze kroki w artystycznej karierze stawiał na terenie rodzimej republiki weneckiej, w Wenecji i Perugii. Pomiędzy rokiem 1596 a 1598 przyjął zaproszenie na dwór króla Zygmunta III i szybko uzyskał tytuł nadwornego malarza, który zachował aż do swej śmierci. Służył również następcom króla Zygmunta: Władysławowi IV i Janowi II Kazimierzowi. Malował dla monarchów obrazy przeznaczone do rezydencji na Wawelu, Zamku Królewskiego w Warszawie i Zamku Ujazdowskiego. Związany był z Krakowem, w którym pozostał mimo przeprowadzki dworu królewskiego do Warszawy i w którym do dziś przetrwało najwięcej jego dzieł. Cykle jego obrazów znajdują się w krakowskich kościołach Dominikanów oraz Kamedułów na Bielanach. Historycy sztuki oceniają, że jego twórczość przyczyniła się do przełomu w polskim malarstwie, które pozostawało dotychczas pod silnym wpływem wzorców niemieckich i niderlandzkich. Dzięki Dolabelli rozpoczął się okres dominacji wpływów włoskich.
Dolabella pracował też dla kanoników regularnych laterańskich z kościoła Bożego Ciała na Kazimierzu, czego świadectwem jest monumentalny obraz „Pokłon pasterzy” umieszczony w pochodzącym z około 1634 roku ołtarzu głównym kazimierskiej świątyni. Dzieło to jest właśnie poddawane konserwacji dzięki dotacji przekazanej przez SKOZK na tegoroczny etap odnowy ołtarza. Konserwatorzy odczyścili już obraz i obecnie uzupełniają ubytki oraz przystępują do właściwej konserwacji estetycznej dzieła. Zabiegi te pozwolą uczytelnić obraz i wydobyć jego pierwotną, typową dla twórczości Dolabelli żywą kolorystykę. W trakcie konserwacji odnaleziono w krośnie obrazu zawiasy, które wskazują, że to monumentalne dzieło (ok. 7 metrów wysokości) było transportowane z pracowni malarza do kościoła w formie złożonej, a następnie rozłożone do pełnych rozmiarów bezpośrednio przed montażem w ołtarzu.
Kompleksowa odnowa ołtarza głównego w kościele Bożego Ciała, rozpoczęta przy wsparciu SKOZK dwa lata temu, powinna zakończyć się w przyszłym roku. Na tegoroczny zakres prac przeznaczono z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa 1,37 mln zł.