<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Zasady finansowania <br />
prac w obiektach zabytkowych ze środków <br />
Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa<br />
</strong></div>
<br />
<div style="text-align: center">przyjęte Uchwałą Nr 1/2012 <br />
Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa <br />
z dnia 24 stycznia 2012 roku ze zmianami wprowadzonymi Uchwałą Nr 12/2012 Prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa z dnia 11 września 2012 roku</div>
<br />
<div style="text-align: center"><strong><br />
Rozdział I: Zasady ogólne<br />
</strong><br />
§ 1<br />
</div>
1. Dofinansowanie ze środków finansowych Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, zwanego dalej „Narodowym Funduszem” przeznacza się na cele określone w ustawie z dnia 18 kwietnia 1985 r. o Narodowym Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa (Dz. U. Nr 21, poz. 90, zm. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), zwanej dalej „ustawą o Narodowym Funduszu”. <br />
2. Zasady gospodarki finansowej Narodowego Funduszu określają przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych, ustawy budżetowej na dany rok, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo zamówień publicznych, ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ustawy o Narodowym Funduszu i inne właściwe przepisy prawa.<br />
3. Obsługę finansową Narodowego Funduszu sprawuje Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie zwany dalej „Małopolskim Urzędem Wojewódzkim”.<br />
4. Wykonanie finansowanych z Narodowego Funduszu badań archeologicznych i historycznych, prac projektowych, ekspertyz oraz prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych i innych prac finansowanych z Narodowego Funduszu nie może być powierzane tak w formie wykonawstwa bezpośredniego jak i podwykonawstwa pracownikom Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa zwanego dalej „Biurem Społecznego Komitetu”, pracownikom Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, małżonkom lub członkom najbliższej rodziny tych osób, a także podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, w stosunku do których osoby te są lub były w okresie 3 lat poprzedzających zlecenie właścicielami, współwłaścicielami lub członkami organów zarządzających. <br />
5. Dotacje Narodowego Funduszu mogą być włączane w realizację projektów realizowanych ze środków europejskich, publicznych środków krajowych i innych źródeł.<br />
<br />
6. Ze środków Narodowego Funduszu nie można tworzyć fundacji na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203, z późn. zm.).<br />
<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział II: Przeznaczenie i wysokość dotacji</strong><br />
<br />
§ 2<br />
</div>
1. Środki finansowe Narodowego Funduszu mogą być dysponowane przez jego ustawowego dysponenta, którym jest Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, zwany dalej „Społecznym Komitetem”, jako dotacje celowe wspierające i uzupełniające działania właścicieli lub posiadaczy zabytków, zwanych dalej „beneficjentami”, w zakresie konserwacji, restauracji i robót budowlanych przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków nieruchomych, położonych w granicach administracyjnych miasta Krakowa, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru wpisanego w 1978 r. na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i obszaru uznanego za pomnik historii zarządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 września 1994 roku (Monitor Polski z 1994 r. Nr 50 poz. 418)<br />
2. Ze środków Narodowego Funduszu mogą być finansowane: <br />
a) prace konserwatorskie i restauratorskie dzieł sztuki stanowiących podlegający ochronie konserwatorskiej historyczny wystrój architektoniczny, rzeźbiarski i malarski zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz historyczne wyposażenie trwale związane z tymi obiektami, a także roboty budowlane, o ile wiążą się one bezpośrednio z działaniami rewaloryzacyjnymi w obiektach i zespołach zabytkowych wpisanych do wojewódzkiego rejestru zabytków, prowadzonego przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie;<br />
b) prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy pomnikach i obiektach małej architektury: a) niewielkich obiektach kultu religijnego takich jak np.: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, b) posągach, wodotryskach i innych obiektach architektury ogrodowej, o który mowa w art. 3 ust. 3 i art. 3 ust. 4 pkt a) i b) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane, a także przy podlegających ochronie konserwatorskiej historycznych grobach murowanych i ziemnych, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.), posiadających elementy kamieniarskie lub metalowe, niezależnie od tego, czy zostały one wpisane do rejestru zabytków nieruchomych jako jeden z elementów tego wpisu, czy też wpisane zostały do rejestru zabytków ruchomych, o ile położone są w granicach administracyjnych miasta Krakowa;<br />
c) prace konserwatorskie i restauratorskie przy zespołach zieleni komponowanej wpisanych do wojewódzkiego rejestru zabytków, prowadzonego przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie.<br />
<div style="text-align: center"><br />
§ 3<br />
</div>
1. Dotacja z Narodowego Funduszu na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku określonym w § 2 niniejszych Zasad może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych dla wykonania w danym roku budżetowym zadań obejmujących: <br />
a) sporządzenie niezbędnych ekspertyz technicznych i konserwatorskich;<br />
b) przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych, historycznych lub archeologicznych, o ile są one niezbędne i pozostają w bezpośrednim związku z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi i robotami budowlanymi w zabytku, którego dotyczy dotacja;<br />
c) opracowanie niezbędnych wytycznych konserwatorskich i dokumentacji konserwatorskiej;<br />
d) opracowanie niezbędnego programu prac konserwatorskich i restauratorskich;<br />
e) wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego zgodnie z przepisami prawa budowlanego, jeżeli pozostaje on w bezpośrednim związku z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi i robotami budowlanymi w zabytku, którego dotyczy dotacja;<br />
f) sporządzenie projektu odtworzenia historycznej kompozycji bryły, elewacji lub wnętrza zabytku, obejmującego wyposażenie trwale związane z tymi obiektami;<br />
g) wykonanie projektu konserwacji zespołu komponowanej zieleni, konserwację i uzupełnianie zieleni;<br />
h) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;<br />
i) stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenia w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;<br />
j) odnowienie lub uzupełnienie tynków i detali architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego budynku kolorystyki;<br />
k) niezbędne prace konserwatorskie i restauratorskie dzieł sztuki stanowiących podlegający ochronie konserwatorskiej historyczny wystrój architektoniczny, rzeźbiarski i malarski zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków oraz wyposażenie związane z tymi obiektami;<br />
l) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku;<br />
m) odnowienie, całkowite odtworzenie lub modernizację stolarki drzwiowej i okiennej;<br />
n) odnowienie lub całkowite odtworzenie więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych, instalacji odgromowej;<br />
o) wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i odwodnieniowej;<br />
p) uzupełnienie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej;<br />
q) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu;<br />
r) inne prace konserwatorskie i restauratorskie oraz roboty budowlane objęte pozwoleniem konserwatorskim.<br />
2. Dopuszczalne jest przyznanie dotacji z Narodowego Funduszu do zadania obejmującego swym zakresem naprawę, wymianę, modernizację i zakładanie nowych instalacji grzewczych, elektrycznych, gazowych i innych, o ile działania te są nieodzowne ze względu na dobro zabytku w związku z charakterem objętych tym samym zadaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych. <br />
3. Przeznaczenie środków z Narodowego Funduszu na pokrycie kosztów prac określonych w § 3 ust. 1 pkt a – r i § 3 ust. 2 niniejszych Zasad może nastąpić jedynie na podstawie zapisu w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa.<br />
4. Ze środków Narodowego Funduszu nie mogą być pokrywane opłaty związane z zajęciem pasa drogowego na potrzeby realizacji zadania objętego dotacją.<br />
5. Uczestnictwo ekspertów, biegłych, rzeczoznawców i innych specjalistów posiadających wiadomości specjalne z danej dziedziny w pracach komisji tworzonych przez Społeczny Komitet nie jest wynagradzane ze środków Narodowego Funduszu.<br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 4</div>
<br />
Dotacja z Narodowego Funduszu może być przyznana każdemu, kto posiada tytuł prawny do danego obiektu wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego, stosunku zobowiązaniowego lub prawa do dysponowania grobem. <br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 5<br />
</div>
1. Dotacja może być udzielona w wysokości do 50% nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót objętych zadaniem, którego dotyczy dotacja.<br />
2. Jeżeli zabytek posiada wyjątkową wartość historyczną, artystyczną lub naukową albo wymaga przeprowadzenia złożonych pod względem technologicznym prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych dotacja może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót objętych zadaniem, którego dotyczy dotacja.<br />
3. Jeżeli stan zachowania zabytku wymaga niezwłocznego podjęcia prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku dotacja może być również udzielona do wysokości 100% nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót, objętych zadaniem, którego dotyczy dotacja.<br />
4. Wnioskodawca ubiegający się o dotację wyższą niż 50% nakładów koniecznych jest zobowiązany do uzasadnienia swojego wniosku w formularzu wniosku o dotację. <br />
5. Dotacja może być udzielona w kwocie niższej od wnioskowanej przy ograniczeniu zakresu rzeczowego zadania i zachowaniu określonego we wniosku maksymalnego udziału procentowego dotacji w kosztach zadania. <br />
6. W przypadku nieuznania przez Społeczny Komitet z powodów formalnych lub merytorycznych zasadności przyznania dotacji mającej stanowić więcej niż 50% nakładów koniecznych, dotacja może być udzielona przy przyjęciu maksymalnego udziału dotacji w kosztach zadania na poziomie 50%. <br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 6</div>
<br />
1. Kwota podatku od towarów i usług zawarta w wydatkach dokonanych w związku z realizacją zadania stanowi koszt zadania podlegający finansowaniu z dotacji z Narodowego Funduszu wyłącznie w części, w której nie może zostać prawnie odliczona od podatku należnego lub zwrócona beneficjentowi.<br />
2. Maksymalna kwota podatku od towarów i usług podlegającego sfinansowaniu z dotacji z Narodowego Funduszu określana jest na podstawie zawartego we wniosku o dotację oświadczenia wnioskodawcy o możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.<br />
3. Wnioskodawca nie mający w dniu składania oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług z tytułu kosztów realizacji zadania objętego wnioskiem o dotację zobowiązany jest wskazać w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, podstawę prawną takiego braku.<br />
4. Jeżeli kwota podatku od towarów i usług odliczona przez beneficjenta od podatku należnego zawartego w nakładach poniesionych na realizację zadania lub zwrócona beneficjentowi jest większa od kwoty ustalonej na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, beneficjent zobowiązany jest do zwrotu powstałej różnicy w części proporcjonalnej do określonego w umowie o dotację udziału procentowego dotacji z Narodowego Funduszu w kosztach zadania.<br />
5. Zwrot, o którym mowa w ust. 4, następuje na rachunek otwarty do obsługi środków Narodowego Funduszu w terminie 7 dni od dnia złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług, w której beneficjent dokonał obniżenia podatku należnego lub wykazał kwotę podatku do zwrotu, nie później jednak niż w terminie 7 dni od upływu terminu na złożenie tej deklaracji. <br />
6. Wystąpienie przesłanek uprawniających beneficjenta do odliczenia od podatku należnego zawartego w nakładach poniesionych na realizację zadania lub do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług w kwocie mniejszej niż kwota ustalona na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, nie powoduje zwiększenia wysokości dotacji z Narodowego Funduszu.<br />
<div style="text-align: center"><br />
§ 7<br />
</div>
1. Dotacja z Narodowego Funduszu może zostać udzielona na pokrycie nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót, które zostaną przeprowadzone w roku następującym po roku złożenia wniosku, z zastrzeżeniem zawartym w ustępie następnym. <br />
2. Dotacja, o której mowa w ustępie 1, może zostać udzielona na dofinansowania nakładów ponoszonych w roku złożenia wniosku w przypadku:<br />
a) prac interwencyjnych wynikających z awaryjnego zagrożenia zabytku; <br />
b) zmiany, decyzją Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie, zakresu prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w zabytku objętym aktualnie wykorzystywaną dotacją z Narodowego Funduszu, przy czym ilekroć mowa jest o Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorze Zabytków w Krakowie należy przyjąć, że w przypadku zawartego porozumienia pomiędzy Wojewodą Małopolskim a innymi organami w przedmiocie przekazania zadań i kompetencji w zakresie ochrony zabytków, zadania i kompetencje Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przechodzą – z wyłączeniem ograniczeń ustawowych – na właściwe organy; <br />
c) rozdysponowywania pozostałych do wykorzystania w danym roku kalendarzowym środków Narodowego Funduszu.<br />
3. Dotacja z Narodowego Funduszu nie może być wykorzystana jako refundacja wydatków poniesionych przed podpisaniem umowy między Małopolskim Urzędem Wojewódzkim <br />
a beneficjentem, regulującej zakres, sposób i okres wykorzystania dotacji przyznanej przez Społeczny Komitet.<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział III: Programy szczegółowe</strong> <br />
<br />
§ 8<br />
</div>
1. Społeczny Komitet w drodze uchwały Zebrania Plenarnego ustanawia programy szczegółowe Narodowego Funduszu w postaci priorytetów operacyjnych i działań.<br />
2. Kwalifikacja zadań do programów szczegółowych następuje na podstawie wniosku o dotację zweryfikowanego przez Biuro Społecznego Komitetu pod kątem zgodności z kryteriami kwalifikacji do programu.<br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 9<br />
</div>
1. Priorytetem operacyjnym jest program szczegółowy pierwszego stopnia w obrębie ogólnej puli dotacji z Narodowego Funduszu, obejmujący zadania realizowane w grupie zabytków o podobnym charakterze, wyróżnionej w oparciu o kryterium istotne z punktu widzenia realizacji celów strategicznych Społecznego Komitetu. <br />
2. Uchwała Społecznego Komitetu o ustanowieniu priorytetu operacyjnego określa:<br />
a) nazwę priorytetu i jego numer wyrażony cyfrą rzymską; <br />
b) rok rozpoczęcia i zakończenia realizacji priorytetu;<br />
c) kryteria kwalifikacji zadań do priorytetu;<br />
d) cele priorytetu;<br />
e) maksymalną dopuszczalną kwotę wnioskowanej dotacji w jednym roku budżetowym;<br />
f) wyrażony w procentach planowany udział dotacji przyznawanych w ramach priorytetu w ogólnej kwocie dotacji z Narodowego Funduszu w latach realizacji priorytetu;<br />
g) kryteria oceny punktowej wniosków zgłoszonych do priorytetu;<br />
<div style="text-align: center"><br />
§ 10<br />
</div>
1. Działaniem jest program szczegółowy drugiego stopnia w obrębie priorytetu operacyjnego, obejmujący zadania spełniające określone kryteria w zakresie położenia, funkcji historycznych lub współczesnych zabytków, cech podmiotowych wnioskodawców, przedmiotu lub rodzaju objętych zadaniem prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, pochodzenia środków na pokrycie kosztów zadań w części nieobjętej dotacją Narodowego Funduszu lub innych cech istotnych z punktu widzenia realizacji celów strategicznych Społecznego Komitetu.<br />
2. Uchwała Społecznego Komitetu o ustanowieniu programu działania określa:<br />
a) wskazanie priorytetu operacyjnego, w obrębie którego ustanawia się działanie;<br />
b) nazwę działania i jego numer wyrażony oznaczeniem cyfrowym priorytetu i liczbą arabską;<br />
c) rok rozpoczęcia i zakończenia realizacji działania;<br />
d) kryteria kwalifikacji zadań do działania; <br />
e) cele strategiczne działania;<br />
f) kryteria oceny punktowej wniosków zgłoszonych do działania;<br />
g) wyrażony w procentach planowany udział dotacji przyznawanych w ramach działania w ogólnej kwocie dotacji przyznawanych w ramach priorytetu operacyjnego w latach realizacji działania.<br />
<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział IV: Wnioski o dotacje</strong><br />
<br />
§ 11<br />
</div>
1. Wniosek o przyznanie dotacji celowej z Narodowego Funduszu składany jest osobno dla każdego zadania, w dwóch egzemplarzach na formularzu, którego wzór określa Prezydium Społecznego Komitetu w drodze uchwały. Wzory wniosków udostępnia się na stronie internetowej Społecznego Komitetu.<br />
2. Jeden wnioskodawca ma prawo złożyć na dany rok maksymalnie 3 wnioski o dotację dotyczące jednego zabytku w rozumieniu pojedynczej pozycji w rejestrze zabytków nieruchomych. Złożenie większej liczby wniosków powoduje odrzucenie ze względów formalnych wszystkich złożonych przez wnioskodawcę wniosków dotyczących danego zabytku. Ograniczenie to nie dotyczy wniosków składanych przez zarządców cmentarzy.<br />
3. Wnioski o dotację składa się w Biurze Społecznego Komitetu w terminie do 15 lipca roku poprzedzającego rok przyznania dotacji. W uzasadnionych przypadkach Społeczny Komitet może ogłosić w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji dodatkowy nabór wniosków do wybranych programów szczegółowych Narodowego Funduszu.<br />
4. Wymagane załączniki do wniosku o dotację stanowią:<br />
a) oryginał lub uwierzytelniona kopia ostatecznej decyzji o wpisie obiektu do rejestru zabytków wraz z załącznikiem graficznym, jeśli decyzja taki posiada, z zastrzeżeniem zawartym w § 11 ust. 5 niniejszych Zasad;<br />
b) aktualny wyciąg z ksiąg wieczystych w formie odpisu urzędowego lub poświadczonego przez wnioskodawcę za zgodność ze stanem faktycznym wydruku z elektronicznego systemu ksiąg wieczystych, a w przypadku, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem obiektu – także oryginał lub uwierzytelniona kopia dokumentu ustanawiającego tytuł do władania nieruchomością lub poświadczającego prawo do dysponowania grobem;<br />
c) oryginał lub uwierzytelniona kopia dokumentu poświadczającego umocowanie prawne osoby lub osób podpisujących wniosek do reprezentowania wnioskodawcy w zakresie złożenia wniosku o dotację z Narodowego Funduszu, przy czym w przypadku umocowania do reprezentowania osób fizycznych wymagane jest pełnomocnictwo poświadczone notarialnie;<br />
d) fotograficzna dokumentacja stanu zachowania całości obiektu oraz części objętej zadaniem, którego dotyczyć ma dotacja, w postaci około 10 zdjęć w zapisie cyfrowym w formacie .jpg;<br />
e) wstępny kosztorys zadania, którego ma dotyczyć dotacja, opracowany wg wytycznych Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego stanowiących załącznik do wzoru wniosku o dotację, a w przypadku, gdy zadanie to stanowi część inwestycji o szerszym zakresie rzeczowym – wyciąg z kosztorysu inwestycji obejmujący zamknięty pod względem rzeczowym zakres prac lub rodzaj robót mający stanowić zadanie, z zastrzeżeniami zawartymi w § 11 ust. 6 i 7 niniejszych Zasad; <br />
f) uwierzytelnione kopie ważnych pozwoleń na budowę i pozwoleń konserwatorskich lub postanowień niezbędnych do realizacji wnioskowanego zadania, wydanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 165, poz. 987), o ile wnioskodawca posiada takie decyzje w chwili składania wniosku.<br />
5. W przypadku niezachowania się ostatecznej decyzji o wpisie obiektu do rejestru zabytków wnioskodawca przedkłada jako załącznik do wniosku wystawione przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie zaświadczenie o wpisie obiektu do rejestru zabytków nieruchomych, zawierające informację o niezachowaniu się decyzji.<br />
6. W przypadku wniosków dotyczących zadań przewidzianych do realizacji w roku następnym w oparciu o dokumentację projektową, której sporządzenie stanowi przedmiot zadania objętego dotacją z Narodowego Funduszu w roku składania wniosku, dopuszcza się przedłożenie przez wnioskodawcę załącznika do wniosku w postaci wstępnego kosztorysu zadania w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego przyznanie dotacji.<br />
7. W przypadków wniosków o dotację do zadań obejmujących sporządzenie dokumentacji projektowej dopuszcza się przedłożenie przez wnioskodawcę zamiast wstępnego kosztorysu zadania oświadczenia, że podana we wniosku wartość zadania nie jest zawyżona w stosunku do przeciętnych cen rynkowych, wraz z kopiami co najmniej dwóch wycen sporządzonych przez podmioty świadczące usługi rynkowe w zakresie, którego dotyczy zadanie.<br />
8. Wnioskodawcy, którzy nie załączyli do wniosku jako załączników ważnych pozwoleń posiadanych w chwili składania wniosku, zobowiązani są najpóźniej do 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania dotacji – pod rygorem zwrotu wniosku bez rozpatrzenia – przedłożyć wymagane pozwolenia lub przedstawić:<br />
a) w przypadku zadań nie obejmujących robót budowlanych poświadczenie wystąpienia o wydanie pozwolenia konserwatorskiego lub poświadczenie wystąpienia o wydanie postanowienia zatwierdzającego pod względem konserwatorskim program prac konserwatorskich stanowiący podstawę ubiegania się o wydanie pozwolenia konserwatorskiego; <br />
b) w przypadku zadań obejmujących roboty budowlane poświadczenie wystąpienia o wydanie pozwolenia na budowę lub poświadczenie wystąpienia o wydanie pozwolenia konserwatorskiego lub poświadczenie wystąpienia o wydanie postanowienia zatwierdzającego pod względem konserwatorskim projekt budowlany stanowiący podstawę ubiegania się o wydanie pozwolenia konserwatorskiego.<br />
9. Wnioskodawcy przysługuje, w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania dotacji, prawo dokonywania zmian i uzupełnień wniosku w zakresie wynikającym z:<br />
a) zmiany tytułu prawnego wnioskodawcy do zabytku lub aktualizacji danych wnioskodawcy;<br />
b) uwzględnienia treści wydanych po złożeniu wniosku pozwoleń konserwatorskich, postanowień zatwierdzających pod względem konserwatorskim program prac konserwatorskich lub projekt budowlany, pozwoleń budowlanych lub nakazów Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego;<br />
c) objęcia zadania, którego dotyczy wnioskowana dotacja, finansowaniem ze środków europejskich, publicznych środków krajowych i innych źródeł;<br />
d) zmniejszenia udziału procentowego wnioskowanej dotacji w koszcie realizacji zadania;<br />
e) treści sporządzonych po złożeniu wniosku opracowań, o których mowa w § 3 ust. 1 lit. a – f niniejszy Zasad, o ile ich sporządzenie stanowiło przedmiot zadania objętego dotacją z Narodowego Funduszu w roku składania wniosku;<br />
f) dostosowania zakresu rzeczowego zadania, którego dotyczy wniosek, do mających miejsce po złożeniu wniosku zmian w zakresie rzeczowym lub asortymencie prac objętych dotacją z Narodowego Funduszu w roku złożenia wniosku.<br />
10. Dokonanie przez wnioskodawcę zmian we wniosku innych niż opisane w ustępie poprzednim jest równoznaczne z wycofaniem wniosku. <br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 12<br />
</div>
1. Biuro Społecznego Komitetu dokonuje sprawdzenia wniosków o dotację pod kątem terminowości złożenia, poprawności wypełnienia, kompletności oraz zgodności z kryteriami priorytetu operacyjnego Narodowego Funduszu, do którego zostały zgłoszone.<br />
2. Biuro Społecznego Komitetu zwraca wnioskodawcy wniosek bez rozpatrzenia w przypadku stwierdzenia błędu formalnego w postaci:<br />
a) braku podpisu pod wnioskiem wnioskodawcy lub osoby go reprezentującej;<br />
b) braku ważnych pełnomocnictw dla osób podpisujących wniosek w charakterze pełnomocników osób uprawnionych do reprezentowania wnioskodawców lub pełnomocników wnioskodawców będących osobami fizycznymi;<br />
c) braku tytułu prawnego wnioskodawcy do występowania o dotację;<br />
d) nieobjęcia wpisem do rejestru zabytków nieruchomych całości zabytku lub jego części objętej zadaniem, którego dotyczy wnioskowana dotacja;<br />
e) niezgodności zakresu rzeczowego zadania, którego dotyczy wnioskowana dotacja, z zakresem możliwym do finansowania z dotacji z Narodowego Funduszu; <br />
f) braku któregokolwiek z załączników wymienionych w § 11 ust. 4 niniejszych Zasad;<br />
g) przekroczenia przez wnioskodawcę limitu ilości wniosków określonego w § 11 ust. 2 niniejszych Zasad.<br />
3. W przypadku stwierdzenia błędów i uchybień innych niż określone w ustępie poprzednim, Biuro Społecznego Komitetu wzywa wnioskodawców do dokonania sprostowania lub uzupełnienia wniosku w terminie do 7 dni od otrzymania wezwania pod rygorem zwrotu wniosku bez rozpatrzenia.<br />
4. Biuro Społecznego Komitetu przekazuje jeden egzemplarz każdego wniosku o dotację Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w celu przygotowania materiałów do rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa, w tym sprawdzenia zgodności wstępnego kosztorysu zadania stanowiącego załącznik do wniosku z wytycznymi stanowiącymi załącznik do wzoru wniosku o dotację. Zasady przekazywania wniosków określa umowa zawarta między Biurem Społecznego Komitetu i Małopolskim Urzędem Wojewódzkim.<br />
5. W przypadku stwierdzenia przez Małopolski Urząd Wojewódzki niezgodności wstępnego kosztorysu zadania z wytycznymi stanowiącymi załącznik do wzoru wniosku o dotację, Małopolski Urząd Wojewódzki wzywa wnioskodawcę do poprawienia wstępnego kosztorysu zadania w terminie do 14 dni od dnia otrzymania wezwania pod rygorem wystąpienia do Biura Społecznego Komitetu o zwrot wniosku bez rozpatrzenia.<br />
<br />
<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział V: Roczny plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa</strong><br />
<br />
§ 13<br />
</div>
1. Roczny plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa uwzględnia planowane przychody oraz koszty Narodowego Funduszu i uchwalany jest przez Zebranie Plenarne Społecznego Komitetu. Koszty planowane są na podstawie wniosków o dotację z Narodowego Fundusz i zawierają planowane dotacje oraz planowany stan środków na koncie Narodowego Funduszu na dzień 31 grudnia roku budżetowego objętego planem. Wyszczególnienie planowanych dotacji obejmuje:<br />
a) numer porządkowy przypisany dotacji;<br />
b) nazwę i adres obiektu, w którym realizowane będą prace objęte dotacją, wraz <br />
z oznaczeniem numeru, pod którym dany obiekt figuruje w rejestrze zabytków;<br />
c) nazwę beneficjenta dotacji;<br />
d) nazwę i zakres rzeczowy zadania objętego dotacją;<br />
e) oznaczenie liczbowe priorytetu lub działania, w ramach którego realizowane jest zadanie objęte dotacją;<br />
f) wysokość dotacji w chwili uchwalania planu;<br />
g) maksymalny udział procentowy dotacji w kosztach zadania.<br />
2. Społeczny Komitet sprawuje kontrolę nad całością gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i ocenia przebieg wykonania zadań oraz dochodów i wydatków, w tym wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu państwa, oraz podejmuje w razie potrzeby działania zmierzające do prawidłowego wykonania planu odnowy zabytków Krakowa. Materiały do oceny przygotowuje Małopolski Urząd Wojewódzki.<br />
3. Niewykorzystane kwoty dotacji z Narodowego Funduszu do zadań ujętych w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa wygasają z dniem zamknięcia roku budżetowego.<br />
<div style="text-align: center"><br />
§ 14<br />
</div>
1. Przygotowanie rocznego planu rzeczowego-finansowego odnowy zabytków Krakowa opiera się na następujących zasadach:<br />
a) działające w obrębie Społecznego Komitetu zespoły sterujące priorytetów operacyjnych przeprowadzają ocenę punktową wniosków złożonych do danego priorytetu i zweryfikowanych przez Biuro Społecznego Komitetu, tworząc listy rankingowe wniosków rekomendowanych Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu do uwzględnienia w materiałach do rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa wraz z listami rezerwowymi i wskazaniem zadań rekomendowanych na podstawie wniosków o dotację do objęcia dotacją w wysokości ponad 50% nakładów koniecznych;<br />
b) Małopolski Urząd Wojewódzki na podstawie list rankingowych i rekomendacji zespołów sterujących, projektu budżetu państwa i prognozy pozostałych dochodów Narodowego Funduszu oraz limitów finansowych określonych w uchwałach Społecznego Komitetu o ustanowieniu programów szczegółowych Narodowego Funduszu przygotowuje materiały do rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa. W materiałach do planu Małopolski Urząd Wojewódzki dokonuje uściślenia zakresu rzeczowego i finansowego zadań w oparciu o załączone do wniosków kosztorysy i inne dokumenty przekazane przez wnioskodawców;<br />
c) Biuro Społecznego Komitetu przedstawia materiały opracowane przez Małopolski Urząd Wojewódzki do zaopiniowania właściwym komisjom problemowym Społecznego Komitetu;<br />
d) po uzyskaniu opinii właściwych komisji problemowych Małopolski Urząd Wojewódzki opracowuje zbilansowany ze środkami finansowymi projekt rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa. Opracowany projekt rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa Małopolski Urząd Wojewódzki przedstawia do rozpatrzenia Prezydium Społecznego Komitetu;<br />
e) Prezydium Społecznego Komitetu po zapoznaniu się z opiniami komisji problemowych Społecznego Komitetu i Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie, po dokonaniu oceny zgodności projektu ze strategią Społecznego Komitetu oraz po wprowadzeniu ewentualnych poprawek przedkłada projekt rocznego planu rzeczowo-finansowego odnowy zabytków Krakowa Zebraniu Plenarnemu Społecznego Komitetu celem jego uchwalenia;<br />
f) Zebranie Plenarne Społecznego Komitetu po wprowadzeniu ewentualnych poprawek przyjmuje plan rzeczowo-finansowy odnowy zabytków Krakowa w drodze uchwały. Plan rzeczowo-finansowy odnowy Zabytków Krakowa oraz listy rankingowe i rekomendacje zespołów sterujących są ogłaszane na stronie internetowej Społecznego Komitetu.<br />
2. Korekty rocznego planu rzeczowo-finansowego w trakcie roku budżetowego dokonuje się z zachowaniem w miarę możliwości udziału procentowego poszczególnych programów szczegółowych w kwocie dotacji z Narodowego Funduszu, przy wzięciu pod uwagę list rezerwowych wniosków i opinii komisji problemowych Społecznego Komitetu.<br />
<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział VI: Realizacja dotacji</strong><br />
<br />
§ 15<br />
</div>
1. Małopolski Urząd Wojewódzki w stosunku do zadań, na realizację których zostały przyznane przez Społeczny Komitet dotacje celowe z Narodowego Funduszu, zawiera umowy określające zasady udzielania i rozliczania tych dotacji.<br />
2. Warunkiem zawarcia umowy o udzielenie dotacji jest przedłożenie Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu przez beneficjenta dotacji:<br />
a) aktualnego wyciągu z ksiąg wieczystych w formie odpisu urzędowego lub poświadczonego przez wnioskodawcę za zgodność ze stanem faktycznym wydruku z elektronicznego systemu ksiąg wieczystych, a w przypadku, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem obiektu - także oryginału lub uwierzytelnionej kopii dokumentu ustanawiającego tytuł do władania nieruchomością lub poświadczającego prawo do dysponowania grobem;<br />
b) oświadczenia o zgodności treści tych dokumentów z istniejącym stanem faktycznym;<br />
c) kompletu dokumentów wymienionych w § 11 ust. 8 niniejszych Zasad;<br />
d) oświadczenia o możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania;<br />
e) w przypadku wspólnot mieszkaniowych – uchwały wyrażającej zgodę wspólnoty mieszkaniowej na zawarcie umowy.<br />
3. Wszelkie opłaty związane z uzyskaniem przedkładanych dokumentów ponosi beneficjent dotacji.<br />
4. Umowa o dotację zawierana przez Małopolski Urząd Wojewódzki z beneficjentami obejmuje w szczególności:<br />
a) nazwę zadania z jego lokalizacją oraz termin wykonania prac objętych zadaniem (termin rzeczowego zakończenia zadania); <br />
b) przywołanie uchwały Społecznego Komitetu jako ustawowego dysponenta Narodowego Funduszu, na podstawie której została przyznana dotacja celowa;<br />
c) koszt zadania i limit udzielonej dotacji określony w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa oraz wskazanie procentowego udziału dotacji w całkowitym koszcie zadania, z zastrzeżeniem uściślenia wysokości dotacji w trybie określonym w § 15 ust. 5 i z uwzględnieniem treści § 6 ust.1 i 2 niniejszych Zasad;<br />
d) zobowiązanie beneficjenta do przedstawiania Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w cyklu miesięcznym informacji o przebiegu przygotowania inwestycji w okresie poprzedzającym zakończenie procedury wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem, a po rozpoczęciu inwestycji – informacji o stopniu zaawansowania realizacji zadania;<br />
e) zobowiązanie beneficjenta do zakończenia procedury wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem w terminie do 2 miesięcy od daty podpisania umowy oraz niezwłocznego przekazania kopii dokumentów potwierdzających poprawność przeprowadzonej procedury, pod rygorem możliwości ograniczenia wysokości udzielonej dotacji lub cofnięcia decyzji o jej przyznaniu przez Społeczny Komitet na wniosek Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego;<br />
f) zobowiązanie beneficjenta do utrzymania w toku realizacji zadania, do którego została przyznana dotacja, określonego w rocznym planie rzeczowo-finansowym odnowy zabytków Krakowa maksymalnego udziału procentowego dotacji w kosztach realizacji zadania;<br />
g) szczegółowe terminy realizacji zadania, w tym termin zakończenia finansowego rozumiany jako dokonanie zapłaty na rachunek wykonawcy nie późniejszy niż do 20 grudnia roku budżetowego, w którym przyznana została dotacja;<br />
h) zobowiązanie beneficjenta do zapewnienia wymaganego przepisami prawa nadzoru realizowanych przez wykonawcę prac przez osoby spełniające warunki określone w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane i Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r., o którym mowa w § 11 ust. 4 pkt f) niniejszych Zasad;<br />
i) gwarancję beneficjenta dokonania wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem będącym przedmiotem dotacji zgodnie z obowiązującymi beneficjenta przepisami w zakresie zamówień publicznych lub z zachowaniem zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, zawartych w opracowanych przez Małopolski Urząd Wojewódzki wytycznych stanowiących załącznik do umowy o dotację;<br />
j) zobowiązanie beneficjenta do przedłożenia w Biurze Społecznego Komitetu w formie elektronicznej najpóźniej na 11 dni roboczych przed terminem końcowym składania ofert informacji o sposobie wyboru wykonawcy prac objętych zadaniem oraz terminie składaniu ofert, celem publikacji tych informacji na stronie internetowej Społecznego Komitetu; <br />
k) zobowiązanie beneficjenta do przekazania, w celach archiwalnych, Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu jednego egzemplarza dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej realizacji prac wykonanych z udziałem środków pochodzących z udzielonej mu dotacji – w terminie do 3 miesięcy od ich zakończenia;<br />
l) zobowiązanie beneficjenta do stosowania w okresie realizacji zadania Regulaminu działań w zakresie informacji o wykorzystaniu środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa (Uchwała Nr 6/2011 Prezydium Społecznego Komitetu z dnia 15 lutego 2011 roku);<br />
m) zobowiązanie beneficjenta do niedokonywania w substancji zabytku stanowiącej przedmiot prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych objętych zadaniem, przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym realizowane jest zadanie objęte dotacją, zmian i przeróbek wymagających na podstawie odrębnych przepisów uzyskania pozwolenia konserwatorskiego lub pozwolenia na budowę, za wyjątkiem zmian i przeróbek wynikających z awarii lub stanu zagrożenia substancji zabytku;<br />
n) pouczenie prawne dotyczące przypadków i zasad zwrotu udzielonej dotacji;<br />
o) tryb kontroli wykonania zadania.<br />
5. Ostateczna kwota dotacji na realizację zadania, nie przekraczająca limitu kwotowego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt f) niniejszych Zasad i udziału procentowego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt g) niniejszych Zasad, ustalana jest na podstawie zawartej przez beneficjenta z wykonawcą prac umowy o wykonanie zadania, którego dotyczy dotacja, a w przypadku zawarcia przez beneficjenta z wykonawcą prac umowy o realizację prac wykraczających zakresem poza zadanie – na podstawie tejże umowy i przedstawionego przez beneficjenta wyciągu z kosztorysu ofertowego wykonawcy, zawierającego zakres prac objętych zadaniem, którego dotyczy dotacja, z uwzględnieniem treści § 6 ust. 1 i 2 niniejszych Zasad.<br />
6. Rozpoczęcie realizacji prac na podstawie umowy zawartej przez beneficjenta z ich wykonawcą możliwe jest po uzyskaniu kompletu wymaganych przepisami prawa, prawomocnych pozwoleń, tj.:<br />
a) w przypadku prac badawczych, konserwatorskich i restauratorskich – pozwolenia konserwatorskiego;<br />
b) w przypadku robót budowlanych – pozwolenia konserwatorskiego i pozwolenia na budowę. <br />
7. W przypadku nieuzyskania przez beneficjenta pozwolenia konserwatorskiego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 10 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w terminie umożliwiającym wykonanie zadania zgodnie z umową o dotację, udzielona dotacja może zostać zmniejszona lub cofnięta uchwałą Prezydium Społecznego Komitetu. <br />
8. W przypadku wystąpienia niezależnych od beneficjenta okoliczności powodujących konieczność wprowadzenia zmian w zakresie rzeczowym lub asortymencie prac objętych zadaniem beneficjent zobowiązany jest do poinformowania o tym na piśmie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i uzyskania akceptacji Społecznego Komitetu pod rygorem cofnięcia decyzji o przyznaniu dotacji. <br />
9. W przypadku wystąpienia konieczności wykonania przez wykonawcę prac w roku realizacji zadania robót dodatkowych, których nie dało się przewidzieć, a których wykonanie warunkować będzie poprawność realizacji prac objętych zadaniem, zasadność i zakres prac dodatkowych winny być potwierdzone przez organ władzy konserwatorskiej, a koszty robót dodatkowych pokrywa beneficjent ze środków własnych, o ile Społeczny Komitet nie podejmie, na wniosek beneficjenta, decyzji o zwiększeniu limitu dotacji na realizację zadania przy zachowaniu udziału procentowego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt g) niniejszych Zasad.<br />
<div style="text-align: center"><br />
§ 16</div>
<br />
Beneficjent dotacji przedkłada Małopolskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu sprawozdanie końcowe z wykonania zadania na obowiązującym formularzu, w terminie do 15 stycznia roku następnego. W sprawozdaniu zawarta powinna być informacja o wysokości wszystkich poniesionych nakładów na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane w obiekcie objętym dotacją z Narodowego Funduszu, celem zebrania informacji o zaawansowaniu realizacji celów określonych w ustawie o Narodowym Funduszu.<br />
<br />
<div style="text-align: center">§ 17<br />
</div>
1. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia powyższych okoliczności.<br />
2. Wykonanie zadania niezgodnie z przeznaczeniem dotacji skutkuje odmową przekazania dotacji przez Małopolski Urząd Wojewódzki i odesłaniem beneficjentowi kompletu dokumentów i faktury wykonawcy prac będących przedmiotem dotacji – do zapłaty z własnych środków. <br />
3. W przypadku niedokonania zwrotu dotacji w terminie, o którym mowa w ust. 1, Wojewoda Małopolski wydaje decyzję administracyjną określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.<br />
4. Od wydanej decyzji administracyjnej przysługuje odwołanie do Ministra Finansów.<br />
5. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.<br />
6. Dotacjami pobranymi w nadmiernej wysokości są dotacje otrzymane w wysokości wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania, a dotacjami nienależnymi są dotacje przyznane bez podstawy prawnej. <br />
7. Zwrotowi podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości.<br />
<br />
<br />
<div style="text-align: center"><strong>Rozdział VII: Przepisy przejściowe i końcowe</strong><br />
<br />
§ 18<br />
</div>
1. Niniejsze Zasady wchodzą w życie z dniem 24 stycznia 2012 roku i z tym dniem tracą moc obowiązującą Zasady finansowania prac w obiektach zabytkowych finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa przyjęte uchwałą Prezydium Społecznego Komitetu Nr 7/2010 z dnia 27 kwietnia 2010 roku z późniejszymi zmianami, z zastrzeżeniem zawartym w ustępie następnym.<br />
2. W stosunku do dotacji z Narodowego Funduszu przyznanych i wykorzystanych do 31 grudnia 2012 roku stosuje się zasady dotychczasowe. <br />
<br />
<br />
<br />
<br type="_moz" />