• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



02.10.2012 r. – Hangar lotniczy | Małgorzata Mrowiec

02.10.2012 r. – Hangar lotniczy | Małgorzata Mrowiec

W hangarze mogłyby stanąć repliki samolotów

ZABYTKI. Ten krakowski hangar za cztery lata będzie stulatkiem. Jest absolutnym rarytasem: to najstarszy hangar lotniczy w Europie kontynentalnej zachowany w niezmienionej postaci i w miejscu, w którym stał.
Stalowo-drewniany hangar pochodzi z 1916 r., stoi na terenie jednostki wojskowej przy ulicy Ułanów, dawniej -lotniska w Rakowicach. Mógł pomieścić 6-8 maszyn.
– To bardzo wczesna konstrukcja, typu „Wiener-Neu-stadt", która została zatwierdzona dla austrowęgierskich wojsk lotniczych w 1915 r.-objaśnia dr Krzysztof Wielgus z Politechniki Krakowskiej, znawca architektury militarnej i przemysłowej. -Budowla jest o konstrukcji stalowej sprężonej, czyli usztywnionej za pomocą lin stalowych i cięgien, podobnie jak skrzydło ówczesnych samolotów.
W hangarze maszyny parkowały do połowy lat 30. XX w, potem służył jako magazyn i warsztat. Nawet są na nim ślady farb (próby pędzlem), jakimi malowano przedwojenne samoloty.
Zachowała się oryginalna konstrukcja i pokrycie hangaru. Są wrota, przez które wtaczano i wytaczano aeroplany. Od wielu lat hangaru jednak się nie użytkuje z powodu złego stanu technicznego. Drewniany szalunek budowli jest spróchniały, a stalowy szkielet w wielu miejscach powyginany. Przez otwory w poszyciu dostaje się woda, naruszona jest statyka budynku. Obiekt ucierpiał m.in. od bomb, które spadły na Kraków l IX ’39. Teraz zabrano się za jego doraźne zabezpieczenie. Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa przekazał 100 tys. zł. W kolejnych latach planowany jest generalny remont.
Dr Wielgus podkreśla, że prócz hangaru są też zachowane: budynek oficerski, kancelaria, układ zieleni – krajobraz lotniska z I wojny. To wręcz rezerwat. – Tymczasem w Muzeum Lotnictwa jest kolekcja samolotów z I wojny. Kraków mógłby w 2014 r., w stulecie wybuchu I wojny, pokazać te samoloty w oryginalnym hangarze na oryginalnym lotnisku – podsuwa pomysł na niezwykłe wydarzenie.
Decyzja o docelowym wykorzystaniu i ewentualnym udostępnianiu obiektu zwiedzającym będzie należała do właściciela, którym jest wojsko. Zdaniem dra Wielgusa można by tu pokazywać fotografie, dokumenty, a i repliki maszyn. Oryginały bowiem wymagają lepszych warunków (jak dzieła sztuki), ogrzewania i klimatyzacji.

Autor: Małgorzata Mrowiec
Data publikacji: 02.10.2012 r.
Miejsce publikacji: 4

  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska