• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • +48 12 422 69 99
  • biuro@skozk.krakow.pl
  •   wersja podstawowa   wersja kontrastowa
  • O SKOZK
    • Cele
    • Skład
    • Historia
    • Sylwetki przewodniczących
    • Źródła finansowania
  • FORMULARZE WNIOSKÓW
    • Formularze wniosków
  • AKTY PRAWNE
    • Ustawa o NFRZK
    • Program i kierunki działania SKOZK
    • Zasady finansowania prac
    • Regulamin SKOZK
    • Regulamin informacji
  • LOGO
    • Logo
  • KONTAKT
    • Kontakt
herb-polski  Rola Prezydenta RP
herb-polski  Rola Sejmu i Senatu RP
Plan odnowy zabytków Krakowa
Sprawozdania finansowe
Sprawozdania merytoryczne
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK - projekty kluczowe
Informacje o zamówieniach publicznych z NFRZK
Jak uzyskać dofinansowanie?
Wpłać na odnowę zabytków Krakowa
Archiwalne „Biuletyny SKOZK”
Informacje dla beneficjentów



DZIEŁO MISTRZA POLSKIEGO BAROKU W RĘKACH KONSERWATORÓW

DZIEŁO MISTRZA POLSKIEGO BAROKU W RĘKACH KONSERWATORÓW
Tommaso Dolabella to twórca kluczowy dla historii polskiego malarstwa doby baroku. Jego monumentalny „Pokłon pasterzy” poddawany jest konserwacji w ramach kompleksowej odnowy ołtarza głównego w kościele Bożego Ciała na Kazimierzu. Prace współfinansuje Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków Krakowa.
Tommaso Dolabella (1570–1650) pierwsze kroki w artystycznej karierze stawiał na terenie rodzimej republiki weneckiej, w Wenecji i Perugii. Pomiędzy rokiem 1596 a 1598 przyjął zaproszenie na dwór króla Zygmunta III i szybko uzyskał tytuł nadwornego malarza, który zachował aż do swej śmierci. Służył również następcom króla Zygmunta: Władysławowi IV i Janowi II Kazimierzowi. Malował dla monarchów obrazy przeznaczone do rezydencji na Wawelu, Zamku Królewskiego w Warszawie i Zamku Ujazdowskiego. Związany był z Krakowem, w którym pozostał mimo przeprowadzki dworu królewskiego do Warszawy i w którym do dziś przetrwało najwięcej jego dzieł. Cykle jego obrazów znajdują się w krakowskich kościołach Dominikanów oraz Kamedułów na Bielanach. Historycy sztuki oceniają, że jego twórczość przyczyniła się do przełomu w polskim malarstwie, które pozostawało dotychczas pod silnym wpływem wzorców niemieckich i niderlandzkich. Dzięki Dolabelli rozpoczął się okres dominacji wpływów włoskich.
Dolabella pracował też dla kanoników regularnych laterańskich z kościoła Bożego Ciała na Kazimierzu, czego świadectwem jest monumentalny obraz „Pokłon pasterzy” umieszczony w pochodzącym z około 1634 roku ołtarzu głównym kazimierskiej świątyni. Dzieło to jest właśnie poddawane konserwacji dzięki dotacji przekazanej przez SKOZK na tegoroczny etap odnowy ołtarza. Konserwatorzy odczyścili już obraz i obecnie uzupełniają ubytki oraz przystępują do właściwej konserwacji estetycznej dzieła. Zabiegi te pozwolą uczytelnić obraz i wydobyć jego pierwotną, typową dla twórczości Dolabelli żywą kolorystykę. W trakcie konserwacji odnaleziono w krośnie obrazu zawiasy, które wskazują, że to monumentalne dzieło (ok. 7 metrów wysokości) było transportowane z pracowni malarza do kościoła w formie złożonej, a następnie rozłożone do pełnych rozmiarów bezpośrednio przed montażem w ołtarzu.
Kompleksowa odnowa ołtarza głównego w kościele Bożego Ciała, rozpoczęta przy wsparciu SKOZK dwa lata temu, powinna zakończyć się w przyszłym roku. Na tegoroczny zakres prac przeznaczono z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa 1,37 mln zł.

Więcej zdjęć:



Galeria

Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ
Image Lightbox
Powiększ





  • ul. Kanonicza 24, 31-002 Kraków
  • +48 12 422 69 99, +48 12 422 53 99
  • biuro@skozk.krakow.pl

  • Biuro czynne od poniedziałku do piątku
    08:00 - 16:00
O SKOZK | Źródła finansowania | Akty prawne | Formularze wniosków | Deklaracja dostępności | Kontakt |
© 2022 Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa. All Rights Reserved. Virtual Arts Polska